PENGEMBANGAN VLOG PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN KONTEKS NISAB ZAKAT FITRAH PADA MATERI PERBANDINGAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR

Authors

  • Raniati Raniati Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Riza Agustiani Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Liana Septy Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14480

Keywords:

Learning Vlog, Comparison, Interest in Learning

Abstract

This study aims to produce a vlog of learning mathematics in the context of nisab zakat fitrah with a valid category and has a potential effect on students' interest in learning. This research is a design research type of development study with development procedures consisting of a preliminary stage and a prototyping stage with the Tessmer flow, namely formative evaluation (self evaluation, expert review, one-to-one, small group, and field test). The design of the learning vlog uses the context of nisab zakat fitrah. Data collection techniques used are questionnaires and interviews. The research subjects were students of class VIIA of SMP Negeri 2 Plakat Tinggi. The results showed that the learning vlog developed in the valid category and the learning vlog had a potential effect on students' interest in learning based on the results of the N-Gain test of the pretest-posttest questionnaire which got a score of 0.41 and was included in the medium category.

References

Agnesti, Y., & Amelia, R. (2020). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Perbandingan dan Skala terhadap Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 347–358. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.748

Agustriana, E. (2014). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1–12. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6657

Aprilia, T., Sutrio, S., & Sahidu, H. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Quantum Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 72. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i1.3437

Cholida, D. M. N., Roebyanto, G., & Ahdhianto, E. (2021). Keefektifan Media Video terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Kelas III SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 1(7), 563–572. https://doi.org/10.17977/um065v1i72021p563-572

Dwi Utami, W. Y. (2013). Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Permainan Teka-Teki. Jiv, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.21009/jiv.0801.1

Hardiansyah, M. A., Ramadhan, I., Suriyanisa, S., Pratiwi, B., Kusumayanti, N., & Yeni, Y. (2021). Analisis Perubahan Sistem Pelaksanaan Pembelajaran Daring ke Luring pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP. Jurnal Basicedu, 5(6), 5840–5852. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1784

Hasyim, A. W. (2018). Matematika Berbasis Proyek Dengan Menggunakan VLOG (Video Blog). 18–20.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. PT Refika Aditama.

Jafar, A. F. (2017). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Monopoly Game Smart terhadap Minat Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fisika. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 5(1), 19–24.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media & Sumber Pembelajaran. Kencana.

Mahda, isnaini dkk. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Eko Nomi Berbasis V- Log Berorientasi Pada Kemampuan Penguasaan Konsep Dan Komunikasi Matematis, 9(3), 516–529.

Oyesiku, D., Adewumi, A., Misra, S., Ahuja, R., Damasevicius, R., & Maskeliunas, R. (2018). An Educational Math Game for High School Students in Sub-Saharan Africa. Communications in Computer and Information Science, 942, 228–238. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01535-0_17

Pratiwi, D. D. (2016). Pembelajaran Learning Cycle 5E berbantuan Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 191–202. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.34

Septy, L., Lesmana, H., & Utari, R. S. (2022). Belajar Vlog di Masa Pandemi. 656(NaCoME 2021), 140–146.

Susanti, E. D. (2019). Project Based Learning: Pemanfaatan Vlog Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Generasi Pro Gadget. Sejarah Dan Budaya Jurnal Sejarah Budaya Dan Pengajarannya, 13(1), 84–96. https://doi.org/10.17977/um020v13i12019p084

Yolanda, R., Indah Rejeki, S., & Sari Salsabilah, L. (2021). Alternatif Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Online. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu, 3(1), 73–82.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles