KESALAHAN SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA BERDASARKAN TEORI NEWMAN

Yosy Candraningsih(1*), Attin Warmi(2)

(1) Universitas Singaperbangsa Karawang
(2) Universitas Singaperbangsa Karawang
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to describe student’s errors in solving math story problems with Newman’s Theory (Newman Error Analysis). This research is a qualitative descriptive reasearch. Subject of this research students of class X science 5. Data collection techniques are carried out by written tests and unstructured interviews. Data analysis techniques used in this research are data reduction, data presentation, and conclusions. Based on the results of the study, 1 student made a reading error, 1 student made a comprehension error, 6 students made a transformation error (mistake in changing the problem), 11 students made a process skill error, and 24 students made a encoding error (final answer writing error.


Keywords


Mathematics Error; Newman’s Theory; Story Problem

Full Text:

PDF

References


Agnesti, Y., & Amelia, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Perbandingan Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 04(01), 151–162. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.186

Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. AKSIOMA, 8(1), 17–30. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1505

Dewi, S. P., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Berdasarkan Prosedur Kesalahan Newman. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 632–642. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.508

Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17), 1–7. https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118

Familani, E. (2022). Analisis Kesalahan konstruksi Konsep dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Barisan dan Deret Berdasarkan Teori Newman (Newman Error Analysis) [Skripsi Program Sarjana, Universitas Jambi]. https://repository.unja.ac.id/39769/

Gais, Z., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal High Order Thinking Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 255–266. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.313

Jannah, R. (2022). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Problem Based Learning (PBL) Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Di Madrasah Aliyah Negeri 3 Banjarmasin [Skripsi Program Sarjana, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin]. http://idr.uin-antasari.ac.id/19775/

Khatimah, K., & Sa’dijah, C. (2017). Pemberian Scaffolding untuk Mengatasi Hambatan Berpikir Siswa dalam Memecahkan Masalah Aljabar. JKPM: Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(1), 36–45. http://dx.doi.org/10.17977/um076v1i12017p36-45

Khoiriyah, S. M., & Masriyah, M. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLTV Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif. MATHEdunesa, 11(2), 357–367. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n2.p357-367

Kurniadi. (2020). Menyiapkan Pendidikan Menuju Normal Baru. Lintas Pakar. https://untan.ac.id/menyiapkan-pendidikan-menuju-normal-baru/

Kuswanti, Y., & Nusantara, T. (2018). Deskripsi Kesalahan Siswa pada Penyelesaian Masalah Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(7), 865–872.

Mahmudah, W. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bertipe Hots Berdasar Teori Newman. Jurnal UJMC, 4(1), 49–56.

Masfiyah, M., & Shodikin, A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Membuat Pemodelan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika (Jupitek), 4(1), 1–6. https://doi.org/10.30598/jupitekvol4iss1pp1-6

Musoffa. (2022). Learning Loss dan Penurunan Kompetensi Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar (SD) di Kecamatan Cikeusik, Kabupaten Pandeglang, Banten. Journal of Islamic Education, 4(1), 63–80.

Najahah, L., Ahied, M., Rosidi, I., & Munawaroh, F. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesalahan yang Dilakukan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Hots: Analisis Newman. Natural Science Education Research, 4(3), 193–208. https://doi.org/10.21107/nser.v4i3.8387

Pramesti, S. L. D., & Rini, J. (2020). Pembelajaran Matematika Sekolah. Pekalongan: Penerbit NEM.

Prihatini, S. A., Susilo, D. A., & Hariyani, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLTV Berdasarkan Tahapan Newman. Seminar Nasional FST: Universitas Kanjuruhan Malang, 364–373.

Rasyid, M. A. (2017). Profil Berpikir Reflektif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Pecahan Ditinjau dari Perbedaan Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 171–181. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.9849

Rosli, S., Shahrill, M., & Yusof, J. (2020). Applying the hybrid strategy in solving mathematical word problems at the elementary school level. Journal of Technology and Science Education, 10(2), 216–230. https://doi.org/10.3926/jotse.965

Samosa, R. C., Dominguez, J. M. P., Budaño, S. D., & Ronquillo, C. J. C. (2021). Visualize, Represent and Solve Problem Technique as Teaching Strategy to Improve the Learner’s Problem Solving Skill in Mathematics 2. International Journal of Academic Multidisciplinary Research (IJAMR), 5(12), 75–78.

Saryanto, Harahap, T. K., Hasibuan, S., Susilawati, R. D., Susilo, M. J., Sukendi, Yasin, Maemunah, Sudarmika, P., & Dewi, Y. (2022). Mitigasi Dan Pencegahan Learning Loss Pendidikan Di Indonesia. Tangerang: Media Sains Indonesia.

Setiani, L. I. N., Vahlia, I., Farida, N., & Suryadinata, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Trigonometri Berdasarkan Teori Newman Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 8(2), 89–99. https://doi.org/10.23960/mtk/v8i2.pp89-99

Suandito, B. (2017). Bukti Informal Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 13–24. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1160

Suratih, S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita program linear berdasarkan Newman’s error analysis. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 111–123. https://doi.org/10.21831/pg.v15i2.30990

Susanti, F. E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Cerita Berdasarkan Teori Newman [Skripsi Program Sarjana, Universitas Muhammadiyah Malang]. https://eprints.umm.ac.id/40808/

Wisesa, K. T., & Riajanto, M. L. E. J. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Kelas IX dalam Menyelesaikan Soal Statistika Kelas VIII di Masa Pandemi Covid 19. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 599–606. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.9528.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14592

Article Metrics

Abstract view : 19 times
PDF - 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View My Stats