ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA HIMPUNAN
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14697Keywords:
Error Analysis, Newman Procedure, SetAbstract
References
Amalia, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX di Cimahi Pada Pokok Bahasan Statistika. Jurnal Equation, 3(1), 57–64.
Dewi, I. P. D. K., Ariawan, I. P. W., & Gita, I. N. (2019). Analisis Kesalahan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Tabanan. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 10(2), 43–52. https://doi.org/10.23887/jjpm.v10i2.19917
Fitriatien, S. R. (2019). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Newman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 53–64. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707
Halim, F. A., & Rasidah, N. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Arimatika Sosial Berdasarkan Prosedur Newman. GAUSS : Jurnal Pendidikan Matematika, 02(01), 35–44.
Hidayanto, T., Subanji, S., & Hidayanto, E. (2017). Deskripsi Kesalahan Struktur Berpikir Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Serta Defragmentingnya: Suatu Studi Kasus. JJKPM: Urnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(1), 72–81.
Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729
Kuswanti, Y., Sudirman, & Nusantara, T. (2018). Deskripsi Kesalahan Siswa pada Penyelesaian Masalah Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(7), 865–872.
Labibah, N., Damayani, A. T., & Sary, R. M. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Teori Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Pecahan Kelas V Madrasah Ibtidaiyah. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 208–216. https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.842
Magfirah, M., Maidiyah, E., & Suryawati, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707
Munawaroh, & Resta, E. L. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 4(2), 105–114. https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.280
Oktavira, S., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Bentuk Aljabar. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1307–1318. https://doi.org/10.36526/tr.v4i2.1009
Permana, N. N. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) Matematika. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5, 19–24.
Pradini, W. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 33–45. https://doi.org/10.33087/phi.v6i1.181
Ratri, W. A., & Azhar, E. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Tipe HOTS Menggunakan Prosedure Newman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 15447–15456.
Rokhimah, S. (2015). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Aritmetika Sosial Kelas VII Berdasarkan Prosedur Newman. Universitas Negeri Semarang.
Sudiono, E. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Persamaan Garis Lurus Berasarkan Analisis Newman. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 295–302. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1282
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. ALFABETA, CV.
Susanti, Y. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 435–448. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Suyitno, A., & Suyitno, H. (2015). Learning Therapy For Students In Mathematics Communication Correctly Based-On Application Of Newman Procedure (A Case Of Indonesian Student). International Journal of Education and Research, 3(1), 529–538.
Toha, M., Mirza, A., & Ahmad, D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Perbandingan di Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1), 1–10. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/23626/18546
Trapsilo, T. E. B., Kriswandhani, K., & Prihatnani, E. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Teori Newman Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Cerita Materi Persamaan Linier Dua Variabel Pada Siswa Kelas Ix Smp N 1 Banyubiru. In Perpustakaan Universitas Kristen Satya Wacana. https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/355%0Ahttp://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/731%0Ahttp://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/269%0Ahttp://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/106
Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 105–116. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206
Yuniarty, G. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Newman’s Error Analysis pada Materi Himpunan Kelas VII.C SMP Negeri 2 Liliriaja Kabupaten Soppeng. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Yuwono, T., Rambu, Y., & Sumadji, S. (2021). Analysis of Student Errors In Solving Story Problems Based on Newman’s Stage In Class VII. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 2(1), 59–67. https://doi.org/10.37303/jelmar.v2i1.48.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.