HUBUNGAN ANTARA SELF CONFIDENCE DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA

Authors

  • Annisa Wulandari IKIP Siliwangi Bandung
  • Ali Nurcahya IKIP Siliwangi Bandung
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi Bandung

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p799-806

Keywords:

Problem Solving Ability, Self Confidence

Abstract

This study aims to know in depth about the relationship of self-confidence simultaneously to the ability of solving mathematical problems of high school students. The population in this research is one of the high schools in Cililin. The instrument in this research is a test of mathematical problem solving ability of five items, and self confidence questionnaire of students. Methods in this research use correlational research. The results of this research show that there is a relationship between self confidence on the problem solving ability of high school students is correlation value (r) on Pearson Corellation between self confidence with students mathematical problem solving ability is equal to 0,824. From these results indicate the level of relationships that are strong and indicate the direction of a positive relationship.

References

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1–10.

Fitriani, N. (2015). Hubungan antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Self Confidence Siswa SMP yang menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Euclid, 2(2), 341–351.

Hadi, S., & Radiyatul. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. Edu-Mat Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–61. Retrieved from http://ppjp.unlam.ac.id/journal/index.php/edumat/article/view/603

Hendriana, H. (2012). Pembelajaran Matematika Humanis dengan Metaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Infinity, 1(1), 90–103. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.9

Hendriana, H. (2014). Membangun Kepercayaan Diri Siswa melalui Pembelajaran Matematika Humanis. Jurnal Pengajaran MIPA, 19(1), 52–60.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109-118.

Kadarisma, G. (2014). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP melalui Model Pembelajaran Generatif. In M. L. E. J. Riajanto, I. Permana, & D. Firmansyah (Eds.), Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika “Implementasi Kurikulum 2013 melalui Inovasi Pembelajaran Matematika untuk Menunjang Optimalnya Hardskill dan Softskill Siswa†(pp. 217–223). Cimahi: STKIP Siliwangi.

Martyanti, A. (2013). Membangun Self-Cofidence Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Problem Solving. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY (pp. 15–22). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurqolbiah, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah, Berpikir Kreatif dan Self-Confidence Siswa melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 2(2), 143–158. Retrieved from jurnal.unsil.ac.id/index.php/jp3m

OECD. (2016). PISA 2015 Results in Focus. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264266490-en

Pusat Penilaian Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan. (2016). Trends in International Mathematics and Science Study, Result From TIMSS 2015. Pusat Penilaian Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan.

Rosdianwinata, E. (2015). Penerapan Metode Discovery untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran Penerapan Metode Discovery U, 1(1), 1–8.

Sariningsih, R., & Kadarisma, G. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP melalui Pendekatan Saintifik Berbasis Etnomatematika. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 3(1), 53–56.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sumarmo, U., Mulyani, E., & Hidayat, W. (2018). Mathematical Communication Ability and Self Confidence Experiment with Eleventh Grade Students Using Scientific Approach. JIML-Journal of Innovative Mathematics Learning, 1(1), 19-30.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158. Retrieved from http://e-mosharafa.org/index.php/mosharafa/article/view/mv5n2_12/179

Suryanti, S. (2015). Peningkatan Kepercayaan Diri dan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa pada Mata Kuliah Matematika Diskrit melalui Discovery Learning. Jurnal Didaktika, 22(1), 64–73.

Tresnawati, T., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMA. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(2), 39-45.

Wahyu, H. (2014). The Implementation of MEAs Instruction to Students’ Mathematics Problem Solving and Connecting Ability. In Proceeding of International Conference on Research, Implementation and Education of Mathematics and Sciences 2014. Yogyakarta State University.

Widjajanti, D. B. (2009). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika: Apa Dan Bagaimana Mengembangkannya. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY (pp. 402–413). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Wulandari, & Sinambela, N. (2017). Hubungan Kepercayaan Diri (Self-Confidence) dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning di MAN Kisaran. Jurnal Inspiratif, 3(2), 102–108.

Downloads

Published

2018-07-10

Issue

Section

Articles