Pengembangan modul matematika berbasis kearifan lokal budaya kampar

Authors

  • M Yusriadi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif kasim Riau
  • Zubaidah Amir M.Z Universitas Islam Negeri Sultan Syarif kasim Riau
  • Mery Berlian Fakultas sains dan teknologi. Universitas Terbuka Riau

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.16296

Keywords:

Module, local wisdom, Kampar, mathematics

Abstract

The learning module is an independent learning medium for students to better understand a material. This study aims to produce a product in the form of a Mathematics learning module based on local wisdom of Kampar culture in increasing students' understanding of mathematical concepts. This research is a research and development (R&D) study using the Borg & Gall model. data analysis technique used is descriptive analysis. This study involved 12 certified teachers and 60 grade 4 students. The average score obtained for the material expert validator was 89%, the media expert validator was 90.3% and student assessment as a practicality test was 90.8%, if averaged from the three validators, the average value of material experts, media experts and practicality test with an average value of 90%, it means that the developed module is very feasible to be tested on students.

References

Ambarsari, D. (2016). Implementasi pendekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan mengkomunikasikan dan prestasi belajar IPA siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(12), 54-61

Astuti, I. A. D., Putra, I. Y., & Bhakti, Y. B. (2018). Developing practicum module of particle dynamics based on scientific methods to improve students’ science process skills. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 7(2), 183–196.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa buletin dalam bentuk buku saku untuk pembelajran IPA terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100

Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar pada pembelajaran matematika kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 37-44

Brigenta, D., Handhika, J., & Sasono, M. (2017). Pengembangan modul berbasis discovery learning untuk meningkatkan pemahaman konsep. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN FISIKA III 2017, 167–173.

Chuang, L. ., & Cheng, H. . (2005). The development of multimedia courseware forbiotechnology. International Journal of the Computer, the Internet and Management, 13(3), 35–44.

Deviana, T., & Sulistyani, N. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan e-Modul matematika HOTS beroerintasi kearifan lokal daerah di kelas IV sekolah dasar. JP2SD: Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 9(2), 158–172.

Fadilah, M., Z., & Afriani. (2012). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) pada materi sistem peredaran darah dengan pendekatan jelajah alam sekitar (JAS) untuk SMA kelas IX. Prosiding Seminar Dan Rapat Tahunan BKS-PTN B, 307–312.

Fatmawati, Sholahuddin, A., & Sari, M. M. (2021). Bahan ajar IPA SMP berbasis literasi sains dan kearifan lokal lahan basah pada materi tanah dan keberlangsungan kehidupan. Jurnal Pendidikan Sains Dan Terapan (JPST), 1(1), 77–88.

Gunawan, D. (2010). Modul pembelajaran interaktif elektronika dasar untuk program keahlian teknik audio video SMK muhammadiyah 1 sukoharjo menggunakan macromedia flash 8. KomuniTi, 2(1), 60–66.

Haka, N. B., Putra, F. G., Biologi, P., Raden, U. I. N., & Lampung, I. (2021). Modul ekosistem kearifan lokal lampung barat berbasis contextual teaching and learning pada kelas X SMA. JOBE: Journal Of Biologi Education, 4(2), 124–137.

Kurniawan, D. A., Aufa, Z., Eka, A., Oktavianto, A. W., & Endari, S. B. (2022). Diseminasi modul elektronik berbasis kearifan lokal balumbo biduk pada sekolah dasar binaan. Jurnal Abdi MOESTOPO, 5(2), 244–252.

Lestari, D., Nulhakim, L., & Berlian, L. (2022). Pengembangan instrumen tes kemampuan bepikir kritis siswa kelas VIII pada tema makananku kesehatanku ( development of critical thinking ability test instruments for class VIII students on the theme of my food my health ). BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(2), 81–88. https://doi.org/https: 10.22437/bio.v8i2.17335

Mahamad, Z. B. (2910). Pembinaan dan keberkesanan modul interaktif graphing calculator dalam pengajaran dan pembelajaran algebra tingkatan empat. Thesis Doktoral Universiti Kebangsaan Malaysia.

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika dengan macromedia flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2014

Muteheli, A. F. (2017). A survey of the use of instructional media in teaching oral literature in secondary schools in bungoma south sub-county, kenya. International Journal of Scientific and Research Publications, 7(8), 265–268.

Naz, A. A., & Akbar, rafaqat A. (2008). Use of media for effective instruction its importance : some consideration. Journal of Elementary Education, 18(1–2), 35–40.

Nicky Dwi Puspaningtyas. (2019). Berpikir lateral siswa SD dalam pembelajaran matematika. Jurnal Mathema, 1(1), 24–30.

Palupi, A. E. (2013). Pengembangan modul pembelajaran CNC II untuk meningkatkan efektivitas belajar mahasiswa program studi D3 teknik mesin fakultas teknik Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 1(3), 77–85.

Pernanda, D., Agni Zaus, M., Wulansari, R., & Islami, S. (2018). Effectiveness of instructional media based on interactive CD learning on basic network at vocational high school: improving student cognitive ability. International Conferences on Education,Social Sciences and Technology, 443–447. https://doi.org/10.29210/2018163

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34–42.

Pujianto, & Swasono Rahardjo. (2019). Media pembelajaran berbantuan komputer untuk meningkatkan prestasi siswa kelas XII SMA pada materi kaidah pencacahan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 225–229.

Purwaningrum, J. P., Muzid, S., Yuli Eko Siswono, T., Masriyah, M., & Kurniadi, G. (2021). Analisis kebutuhan sumber belajar matematika untuk siswa diskalkulia sebagai acuan pengembangan modul berbasis kearifan lokal. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 199–206. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5164

Ristanto, & H, R. (2011). Pembelajaran biologi berbasis inkuiri terbimbing dengan multimedia dan lingkungan riil terhadap prestasi belajar. Jurnal Education, 6(1), 53–68.

Zulkarnain, Hindrasti, N. E. K., & Nevrita. (2022). Analisis kebutuhan dalam modul pembelajaran biologi terintegrasi kearifan lokal masyarakat tambelan. Student Online Jurnal, 3(1), 617–621.

Downloads

Published

2023-07-11

Issue

Section

Articles