ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS MAHASISWA PADA MATA KULIAH KALKULUS

Authors

  • Myti Sandri Universitas Mitra Karya
  • Rizkia Arafahnisa Universitas Mitra Karya

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.17069

Keywords:

Mathematical Comprehension Ability, Comprehension Ability, Calculus

Abstract

This aims study to analyze the mathematical comprehension ability of student in calculus course. Sample of research is student of informatics engineering at Universitas Mitra Karya. The type of research used is descriptive qualitative research. The data collection techniques used in this study included conducting preparatory activities, testing mathematical comprehension in the form of essays tested for validity, power, and difficulty index, collecting data, and distributing data. to analyze and draw conclusions. The instrument is a math comprehension test in the form of 5 text questions. The results of some math comprehension tests still show below average results. From this it can be concluded that students' understanding is still relatively low. As for the student’s difficulties in solved the problem of mathematical comprehension ability for indicators of identifying and making examples and not examples, changing one form of representation to another, and identifying the properties of a concept.

References

BNSP. (2006). Standar isi dan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. “www.sekolahdasar.net/2012/08/download-standar-isi-kurikulum-ktsp-sd.html?m=1.

Hendriana, H., Rohaeti, E., & Sumarno, U. (2017). Hard Skills and Soft Skills. Bandung: Refika Aditama.

Kilpatrick, J., Swafford, J., Findell, B., & Editors. (2001). Adding it Up: Helping Children Learn Mathematics. National Academy Press

Lestari, K & Yudhanegara, M. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : PT. Refika Aditama

Marwiyah, S., Pujiastuti, H., & Sukirwan. (2020). Profil kemampuan penalaran matematis siswa ditinjau dari gaya belajar pada materi bangun ruang sisi datar. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 294-307.

Murdikah, A., Sudaryana, T., Hardiana, L., & Nurfitriyah, A. (2021). Tinjauan Penerapan Teori Skemp Terhadap Pemahaman Fungsi Invers Pada Guru Matematika. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika, 3(2), 125-135.

NCTM. (2000). Principle and Standards for School Mathematics. The National Council of Analisis Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Mahamahasiswa Tingkat IV Materi Sistem Bilangan Kompleks pada Mata Kuliah Analisis Kompleks. Teacher Mathematics.

Nursaadah, I., Risma Amelia, D., & Siliwangi , I. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Numeracy Journal, 5(1), 1-9.

Permendikbud. (2016). Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Depdiknas

Praja , E., Setiyana, S., & Ferdiansyah, F. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMK Kelas XI Pada Materi Vektor Selama Pandemi Covid-1. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 6(1), 12-24.

Rosmawati, R. R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari SelfConfidence Siswa pada Materi Aljabar dengan Menggunakan. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 275-290.

Suswigi, Luvy, S., & Zanthy. (2019). Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa MTS di Cimahi Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 40-46.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. (2020). Study at Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 20-26.

Wahyuni, I., & Ikhsan Karimah, N. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Mahasiswa Tingkat IV Materi Sistem Bilangan Kompleks pada Mata Kuliah Analisis Kompleks. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 1(2), 228-240.

Wijaya, T. T., Dewi, N. S., Fauziah, I. R., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas IX Pada Materi . UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 19-28.

Downloads

Published

2023-04-10

Issue

Section

Articles