KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PERSAMAAN GARIS LURUS

Authors

  • Wilda Pratiwi Aryadini Arumsari Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Alpha Galih Adirakasiwi Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17077

Keywords:

Understanding of Mathematical Concepts, Straight Line Equations

Abstract

The purpose of this research is to describe students' ability to understand mathematical concepts in solving straight line equations. This study uses a qualitative approach with descriptive research methods. The selection of research subjects through analytical observation so that 3 out of a total of 20 students in class IX at one of the schools in Karawang Regency were obtained. Data collection techniques used in this study were tests, interviews, and observations. The results showed that students in the high category had fulfilled each indicator of the ability to understand mathematical concepts; students in the moderate category have been able to fulfill the indicators of presenting concepts in various forms of mathematical representations, indicators of developing necessary and sufficient conditions for a concept and indicators of applying concepts or problem-solving algorithms, but still not fulfilling other indicators; low category students have not been able to fulfill all indicators, especially on indicators of developing necessary and sufficient conditions for a concept and indicators of using, utilizing and selecting certain procedures or operations.

References

Ario, M. (2016). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMK Setelah Mengikuti Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Ilmiah Edu Research, 5(2), 125–134. https://e-journal.upp.ac.id/index.php/EDU/article/view/1208

Arnidha, Y. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Bangun Datar. JPGMI (Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam), 3(1), 53–61. https://doi.org/10.54892/jpgmi.v3i1.22

Darwanto. (2019). Hard Skills Matematik Siswa (Pengertian dan Indikatornya). Jurnal Eksponen, 9(1), 21-27. https://doi.org/10.47637/eksponen.v9i1.129

Depitasari, R., Muchlis, E., Irsal, N. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Setelah Pembelajaran Menggunakan LKPD dengan Model Inkuiri. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 5(1). 58-70. https://doi.org/10.33369/jp2ms.5.1.58-70

Putra. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Ruang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 82-90. http://doi.org/10.25273/jipm.v6i2.2007

Hayati, S. H., & Marlina, R. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII SMP pada Materi Bentuk Aljabar di SMP IT Nurul Huda Batujaya. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 827-834. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p827-834

Hendriana, dkk. (2017). Hard Skills Dan Soft Skills Matematik Siswa. Refika Aditama. ISBN: 978-602-6322-45-6. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1044360

Kirana, A., & Nur, I. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Educatio, 8(1), 374-385. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1992

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Analisis Kesalahan

Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493–504. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p493-504

Lestari & Yudhanegara. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. PT Refika Aditama. ISBN: 978-602-7948-87-7. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1192720

Liana. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Representasi Ganda (Multiple Representasi) Materi Persamaan Garis Lurus Kelas VIII SMP Negeri 34 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2019/2020. (Skripsi, Universitas Islam Negeri Antasari). http://idr.uin-antasari.ac.id/id/eprint/12968

Maharani, L., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2013). Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Generative Learning di Kelas VIII SMP Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1-16. https://doi.org/10.22342/jpm.7.2.4650.1-16

Munawarah, S. (2019). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP. (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh). http://library.ar-raniry.ac.id/

Pranata, E. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 34. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.80

Primayanti, G., Suwu, S. E., & Appulembang, O. D. (2018). Penerapan Metode Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Lentera Way Pengubuan pada Topik Persamaan Garis Lurus. Jurnal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 135–149. http://dx.doi.org/10.19166/johme.v1i2.867

Rusfiana, M., & Roesdiana, L. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar Segi Empat. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, 2(1d), 1109-1118. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2484

Suprihatin, T. R., Maya, R., & Senjayawati, E. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(1), 9-13. http://dx.doi.org/10.17977/um076v2i12018p9-13

Yanti, N., Sofiyan, & Ramadhani, D. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Skala Kelas V SD Negeri 2 Langsa Tahun Pelajaran 2019/2019. Journal of Basic Education Studies, 2(2), 90–102. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/buana_matematika/article/view/2442

Downloads

Published

2023-06-06

Issue

Section

Articles