ANALISIS KESALAHAN PESERTA DIDIK DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI BRSD DITINJAU DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN SELF REGULATED LEARNING

Authors

  • Sheilla Zalzabilla Al-Jabar IKIP Siliwangi
  • Risma Amelia IKIP Siliwangi
  • Eva Dwi Minarti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17350

Keywords:

Analyze students error, Mathematical problem solving abilities, Regulated Learning

Abstract

The purpose of this research is to analyze students' mistakes when working on material problems on flat sided geometric shapes in terms of mathematical problem solving abilities and self-regulated learning. The method used in this research is descriptive analysis method. The data collection technique was taken by giving questions about the mathematical problem-solving ability of the flat-sided geometric material to students and a non-test instrument in the form of a self-regulated learning questionnaire. This research was conducted on 23 students at SMP Negeri 5 Cipongkor, class IX. The results of the study showed that there were students' errors in working on BRSD material questions based on indicators of mathematical problem solving ability; 1) identify the elements that are known, asked, and the adequacy of the required elements, 2) formulate mathematical problems or develop mathematical models, 3) apply strategies to solve various problems within or outside mathematics, 4) explain or interpret the results according to the initial problems, 5) use mathematics meaningfully.

References

Atiqoh, K. S. N. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaiakan soal pemecahan masalah pada materi pokok bangun ruang sisi datar. Journal of Mathematics Education, 1(1), 63–73. https://doi.org/10.15408/ajme.v1i1.11687

Cahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). analisis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran matematika yang menggunakan pendekatan PMRI. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 227–238.

Fitria, N. F. N., Hidayani, N., Hendrian, H., & Amelia, R. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP dengan materi segitiga dan segiempat. Edumatica, 08(1), 49–57.

Gustiani, D. D., & Puspitasari, N. (2021). Kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi operasi pecahan kelas VII di Desa Karangsari. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 435–444. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.1450

Hajar, Y., & Sari, V. T. A. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa SMK ditinjau dari disposisi matematis. Inspiramatika (Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 4(2), 120–131.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills Matematik Siswa. PT Refika Aditama.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian pendidikan matematika : panduan praktis menyusun skripsi, tesis, dan laporan penelitian dengan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi disertasi dengan model pembelajaran dan kemampuan matematis (Anna (ed.); Cetakan ke). Refika Aditama.

Lutvaidah, U., & Hidayat, R. (2019). Pengaruh ketelitian membaca soal cerita terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(2), 179–187. https://doi.org/10.30998/jkpm.v4i2.4189

Marfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2018). Pentingnya kemampuan pemecahan masalah dan karakter bersahabat. penguatan pendidikan karakter pada siswa dalam menghadapi tantangan global, 178–183. https://arsippgsd.umk.ac.id/files/prosiding/2018/28_Siti_Masfuah_dkk_178-183.pdf

Rachman, A. F., & Saripudin, S. (2020). Analisis kesalahan siswa kelas XI pada materi trigonometri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 126–133. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.166

Rio, M., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP pada materi bilangan bulat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 70–81. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.334

Ruswati, D., Utami, W. T., & Senjayawati, E. (2018). Analisis kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan soal kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari tiga aspek. MAJU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 91–107. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/180/168

Ruwana, A. M., & Zamnah, L. N. (2018). Korelasi antara self-regulated learnimg dengan kemampuan pemecahan masalah mahasiswa. Pendidikan Matematika, 7(3), 381–388. https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa/article/view/mv7n3_7/373

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik untuk siswa kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142

Sulistyani, D., Roza, Y., & Maimunah. (2020). Hubungan kemandirian belajar dengan kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–12. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.36709/jpm.v11i1.9638

Wafa, A. K. A., & Fahmi, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada materi bangun ruang sisi datar. Konferensi Nasional Pendidikan 1, Universitas Muhammadiyah Banjarmasin, 11–17. https://doi.org/10.33654/math.v3i2.63

Downloads

Published

2023-05-18

Issue

Section

Articles