PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR MATEMATIK SISWA TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA SMA
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1045-1054Keywords:
Mathematical Creative Thinking, Self RegulatedAbstract
This research aims to analyze and in study about influence of mathematical by self regulated learning  against the ability of mathematical creative thinking high school students. The methods used in this research is quantitative data with the correlational  method. The population in this research is a high school student in the city of Bandung with sampels as many as 31 student that assigned by techniques purposif sampling at one high school in the city of Bandung. The instruments in this research is a test of the ability of mathematical creative thinking as much as 4 items and scale self regulated learning  as much as 10 scale statements. Then the results of this study that the ability of mathematical creative thinking high school students influenced positively by the mathematical self regulated learning equal to 87.5%, 12.5% influenced by factors other than the independent of self regulated learning mathematics students.
References
As’ari, A. R., Tohir, M., Valentino, E., Imron, Z., & Taufiq, I. (2017). Buku Guru Matematika (Revisi). Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
BsY, B. (2010). Pengembangan Kemandirian Belajar Berbasis Nilai untuk Meningkatkan Komunikasi Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 11–23.
Budiyanto, A. M., & Rohaeti, E. E. (2014). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kemandirian Belajar Siswa SMA Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pengajaran MIPA, 19(2), 166–172.
Dilla, S. C., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2018). Faktor Gender dan Resiliensi dalam Pencapaian Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA. Journal of Medives, 2(1), 129–136.
Fahradina, N., I, B., Ansari, & Saiman. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP dengan Menggunakan Model Investigasi Kelompok. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 54–64. Retrieved from http://jurnal.unsyiah.ac.id/index.php/DM/article/download/2077/2031
Fauzi Amin, M. (2011). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Kemandirian Siswa Dengan Pendekatan Pembelajaran Metakognitif Di Sekolah Menengah Pertama. Building the Nation Character through Humanistic Mathematics Education, 978–979.
Hendriana, H., & Soemarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. In Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandug: Reflika Aditama.
Hidayat, W., & Sumarmo, U. (2013). Kemampuan Komunikasi dan Berpikir Logis Matematik serta Kemandirian Belajar: Eksperimen terhadap Siswa SMA Menggunakan Pembelajaran Berbasis dan Strategi Think-Talk-Write. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 1–14.
Ismaimuza, D. (2013). Kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematis siswa smp melalui pembelajaran berbasis masalah dengan strategi konflik kognitif. Jurnal Teknologi (Sciences and Engineering), 63(2), 33–37. https://doi.org/10.11113/jt.v63.2002
Isnaeni, S., Fajriyah, L., Risky, E. S., Purwasih, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan kemandirian Belajar Siswa SMP Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Journal of Medives, 2(1), 107–115.
Rachmayani, D. W. I. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(November), 13–23.
Sugandi, A. I. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Setting Kooperatif Jigsaw terhadap Kemandirian Belajar Siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 144–155.
Suhendri, H. (2012). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 3(2), 105–114.
Supardi. (2015). Peran Berpikir Kreatif Dalam Proses. Jurnal Formatif, 2(3), 248–262.
Taher, M., & Pertama, W. (2013). Implementasi Penilaian Sikap Pada Pembelajaran Kurikulum 2013. Diakses Dari Http://Sumut. Kemenag. Go. Id.