Analisis kemampuan pemahaman matematis siswa SMP kelas IX dalam menyelesaikan soal perpangkatan dan bentuk akar
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.17553Keywords:
Mathematical understanding, Rank and Root formAbstract
Mathematical Comprehension Ability is an ability that teaches material not only as memorization but further deepens the understanding of a concept. This research is a descriptive qualitative research. This study aims to determine the criteria for mathematical comprehension ability of students in grade IX junior high school on the material of rank and root form. The subjects of this study were 7 students of Al-Amin Superior Junior High School class IX-B. The data processing techniques used consist of 1) data reduction, 2) presenting data, and 3) drawing conclusions. Data collection in this study was in the form of a written test describing mathematical comprehension skills and interviews with students and teachers. Based on the results of the study, it can be concluded that students are able to properly solve problems regarding rank and root form with an average score of 71.42 so that the mathematical comprehension ability of students of Al-Amin Superior Junior High School class IX-B is in the good category.
References
Agusta, E. S. (2020). Peningkatan kemampuan pemahaman konsep bilangan berpangkat dan bentuk akar melalui video pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 48–63. https://bit.ly/3Yty4r0
Alan, U. F., & Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan pemahaman matematis siswa melalui model pembelajaran auditory intellectualy repetition dan problem based learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 67–78. https://doi.org/10.22342/jpm.11.1.3890.67-78
Andika, A., Mariyam, M., & Husna, N. (2020). Pengetahuan matematis siswa dalam materi bentuk pangkat dan akar. Variabel, 3(2), 49–56. http://dx.doi.org/10.26737/var.v3i2.2225
Arifah, U., & Saefudin, A. A. (2017). Menumbuhkembangkan kemampuan pemahaman konsep matematika dengan menggunakan model pembelajaran guided discovery. Union: Jurnal Pendidikan Matematik, 5(3), 263–272. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1251
Giawa, L., Gee, E., & Harefa, D. (2022). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa pada materi bentuk pangkat dan akar di kelas XI SMA Negeri 1 ULUSUSUA Tahun Pembelajaran 2021/2022. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 66–79. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/Afore/article/view/437
Hardiyanti, A. (2016). Analisis kesulitan siswa kelas IX SMP dalam menyelesaikan soal pada materi barisan dan deret. 78. http://hdl.handle.net/11617/6944
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Bandung: Refika Aditama, 7.
Hermawan, V., & Andrianto, A. (2018). Analisis kesulitan siswa terhadap pokok bahasan pangkat rasional dan bentuk akar di kelas 1 SMU Bina Dharma 2 Bandung: kesulitan siswa, pangkat rasional: akar. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 3(2), 116–124. https://doi.org/10.23969/symmetry.v3i2.1320
Hidayat, E. I. F., Yandhari, I. A. V., & Alamsyah, T. P. (2020). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas V. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 106–113. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.21103
Hidayat, P. A., & Nuraeni, R. (2022). Kemampuan pemahaman matematis siswa smp pada materi perpangkatan dan bentuk akar secara daring pada masa pandemi covid-19 di desa jayaraga. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 183–192. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i2.2230
Khotimah, K., Yuwono, I., & Rahardjo, S. (2016). Kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal perbandingan trigonometri. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 46–52. https://bit.ly/3OtdPVR
Kurniasari, D., & Sritresna, T. (2022). Kesulitan pemecahan masalah matematis siswa berdasarkan self-esteem pada materi statistika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 47–56. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i1.1915
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP dalam pembelajaran menggunakan model penemuan terbimbing (discovery learning). Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1). http://dx.doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292
Permatasari, B. A. D., & Kristiana, A. I. (2015). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal materi aljabar siswa kelas viii smp negeri 2 bangil. Kadikma, 6(2). https://doi.org/10.19184/kdma.v6i2.1990
Pujilestari, P. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika SMA materi operasi aljabar bentuk pangkat dan akar. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 2(1). http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v2i1.264
Ratnasari, S., & Setiawan, W. (2019). Analisis kesulitan belajar siswa pada materi himpunan. Journal On Education, 1(2), 473–479. https://doi.org/10.31004/joe.v1i2.94
Santoso, E. (2017). Penggunaan model pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1). http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v3i1.407
Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171–176. https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.7521
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9–16. http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v4i1.5057
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.