Analisis kesalahan dalam soal-soal pemecahan masalah siswa SMA kelas XI pada materi barisan dan deret aritmatika ditinjau dari teori newman

Authors

  • Saqinah Fauziah Noer SMA Al-Mukhtariyah Rajamandala
  • Asep Ikin Sugandi IKIP Siliwangi
  • Risma Amelia IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17677

Keywords:

Newman Error Analysis, Problem Solving, Arithmetic Sequences and Series

Abstract

This study focused on analyzing student errors in problem solving questions in terms of Newman's theory on questions in the subject matter of Arithmetic Sequences and Series. The subjects in this study were 10 students of class XI IPA 2 at Al-Mukhtariyah Rajamandala High School using a descriptive qualitative method. For the technical implementation, students were given questions directly in class. Based on the results of the analysis in this study, students' errors in reading error) that is equal to 62%, then an error in understanding the problem (comprehension error) that is getting a result of 60%, then an error in transforming (transformation error) that is equal to 52%, an error in the completion process stage (process skill error) is 26%, and finally an error in writing the final answer (encoding error) that is getting a percentage of 20%. If seen from the mistakes that have been made, students are still low in problem solving.

References

Amalia, R., Aufin, M., & Khusniah, R. (2018). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita pada pokok bahasan persamaan linier berdasarkan newman kelas x-mia di sma bayt al-hikmah kota pasuruan. prosiding snmpm ii, 346–359. http://www.fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/snmpm/article/view/408

Dhita Rosalina Putri1, N. H. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi barisan dan deret. Jurnal Pendidikan Guru …, 105–115. http://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/matematika/article/view/3533%0Ahttps://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/matematika/article/download/3533/2317

Fitria, R. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp kelas vii pada materi aritmetika sosial kelas vii smp dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 786–792. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/42

Fitriyana, D., & Sutirna. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas vii pada materi himpunan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 512–520. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.1990

Imam, I., Ayubi, A., & Bernard, M. (2018). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sma. JPMI:Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 355–360. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.355-360

Jami, M. P., Murniasih, T. R., & Yuwono, T. (2020). Analisis kesalahan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita aritmatika sosial berdasarkan tahapan newman. pi: mathematics education journal, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.21067/pmej.v3i1.3492

Kania, N., & Arifin, Z. (2018). Pemecahan masalah matematis berdasarkan prosedur newman. procediamath integrasi dan penerapan stem (Science, Technology, Engineering, Mathematics) Dalam Pendidikan Matematika, 2(2), 1–11. https://www.jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/semnasmat/article/view/3870/2070

Maulana, F., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kesalahan siswa sma dalam menjawab soal dimensi tiga berdasarkan teori newman. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 182–190. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/514

Ningsih, W., Rohaeti, E. E., & Maya, R. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam mengerjakan soal aritmatika sosial berdasarkan tahapan newman. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(1), 177–184. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.177-184

Nuraeni, R., Ardiansyah, S. G., & Zanthy, L. S. (2020). Permasalahan matematika aritmatika sosial dalam bentuk cerita: bagaimana deskripsi kesalahan-kesalahan jawaban siswa? teorema: teori dan riset matematika, 5(1), 61. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3345

Oktaviani, H., Kintoko, K., & Suprihatiningsih, S. (2021). Analisis kesalahan Newman pada pemecahan masalah Siswa kelas VII SMP N 15 Yogyakarta. Riemann: Research of Mathematics and Mathematics Education, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.38114/riemann.v3i1.106

Prihatini, S. A., Susilo, D. A., & Hariyani, S. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita spltv berdasarkan tahapan newman. 2(2010), 364–373.

Sapitri, Y., Utami, C., & Mariyam, M. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal open-ended pada materi lingkaran ditinjau dari minat belajar. Variabel, 2(1), 16. https://doi.org/10.26737/var.v2i1.1028

Savitri, D. A., & Yuliani, A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan permasalahan trigonometri ditinjau dari gender berdasarkan newman. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 463–474. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.463-474

Suratih, S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita program linear berdasarkan Newman’s error analysis. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 111–123. https://doi.org/10.21831/pg.v15i2.30990

Syahruddin, W., Abdullah, I. H., & ... (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi barisan dan deret. Jurnal Pendidikan Guru …, 1(3), 105–115. https://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/matematika/article/view/3533/2317

Syamsudin. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Teori Newman Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX SMP Negeri 1 Colomadu. http://eprints.ums.ac.id/77405/12/NASKAH PUBLIKASI-135.pdf

Ulfa, D., & Kartini, K. (2021a). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal logaritma menggunakan tahapan kesalahan kastolan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 542–550. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.507.

Downloads

Published

2023-07-11

Issue

Section

Articles