Penerapan model discovery learning berbantuan e-LKPD untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas X MA pada materi SPLTV
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17783Keywords:
Discovery Learning, Mathematical Communication, TVLES MaterialAbstract
This study aims to obtain a description of the application of the e-LKPD assisted discovery learning model in an effort to improve students' mathematical communication abilities and to find out differences in students' mathematical communication abilities before and after being given treatment with the e-LKPD assisted discovery learning model for class X MA Miftahul 'Ulum on SPLTV material. The sample in this study was students of class X IPA MA Miftahul 'Ulum with a total of 10 students. The method used in this research is experimental research with the instrument used is a test of mathematical communication ability. Data analysis was carried out using the Pre-Experimental Design method in the form of One Group Pretest-Posttest Design. The results showed that there was an influence of the e-LKPD-assisted discovery learning model on students' mathematical communication abilities, seen in the results of data analysis with Ltest <Ltable 5%, which means that there were differences in students' mathematical communication abilities before and after treatment of e-assisted discovery learning models. LKPD on SPLTV material.References
Anderha, R. R., & Maskar, S. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa pada pembelajaran daring materi eksponensial. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i2.438
Deriyanto, D., & Qorib, F. (2018). Persepsi mahasiswa universitas tribhuwana tunggadewi malang terhadap penggunaan aplikasi tik tok. Jisip:Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2), 77–83. www.publikasi.unitri.ac.id
Deswita, R., Kusumah, Y. S., & Dahlan, J. A. (2018). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa melalui model pembelajaran CORE dengan pendekatan scientific. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 35–43. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i1.220
Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran matematika yang bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181–190. https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47
Imran, N. ‘Afifah. (2014). Pengaruh pendekatan scientific terhadap kemampuan penalaran dan komunikasi matematika. Jurnal Bina Gogik, 1(2), 51–60. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/41
Nasrum, A. (2018). Uji normalitas data untuk penelitian. In Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset. http://book.penerbit.org/index.php/JPB/article/view/115
Noviyana, I. N., Dewi, N. R., & Rochmad. (2019). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa ditinjau dari self-confidence. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(2), 704–709. https://doi.org/10.30738/.v6i2.2213
Nugrawati, U., Nuryakin, & Afrilianto, M. (2018). Analisis kesulitan belajar pada kemampuan komunikasi matematis siswa MTs dengan materi segitiga dan segiempat. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(2), 63–68. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/indomath
Puspita, V., & Dewi, I. P. (2021). Efektifitas e-LKPD berbasis pendekatan investigasi terhadap kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 86–96. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.456
Sari, L. K., Noer, S. H., & Bharata, H. (2016). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan self confidence. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 4(2), 2–10. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/11252#
Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1, 224–232. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ippi/article/view/2193
Subekti, M. A. S., & Suparman. (2019). Analisis kebutuhan e-LKPD untuk menstimulus kemampuan berpikir kritis dengan model pembelajaran discovery learning. Proceedings of the Steeem 2019, 1(1), 185–192. http://dx.doi.org/10.23887/jatayu.v2i2.28780
Syafina, V., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi SPLDV. Maju, 7(2), 118–125. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/511
Widiani, T., Rif’at, M., & Ijuddin, R. (2016). Penerapan pendekatan saintifik dan pengaruhnya terhadap kemampuan komunikasi matematis dan berpikir kreatif siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(1), 1–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i1.13550
Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa SMP pada materi segitiga dan segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.36
Yanti, R. N., Melati, A. S., & Zanty, L. S. (2019). Analisis kemampuan pemahaman dan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP pada materi relasi dan fungsi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 209–219. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.95
Yuliana, N. (2019). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajaran siswa di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran PPs Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 21–25. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i2.318.000-000.