Menyelidiki kesulitan siswa SMP dalam menjawab soal kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari level kemampuan siswa
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.17928Keywords:
Mathematical Problem Solving Abilities, Quadrtic EquationAbstract
The purpose of this research was to identify students' difficulties in answering questions about mathematical problem solving abilities (KPMM) on the material quadratic equation (PK). The method used in this research is qualitative descriptive method. The subjects in this research were 18 students of class IX at SMPN 1 Cihampelas. The data collection technique was using a test question the KPMM with of 4 grains question. The results of this research found the level of students' ability to answer KPMM-PK questions based on the KPMM steps. The highest percentage of 74% lies in the difficulty of checking the correctness of answers with difficult criteria. While the lowest percentage of 60% lies in the difficulty of planning a settlement with quite difficult criteria. Meanwhile, when viewed from the level of student ability, the difficulties of students with high abilities have not difficult criteria, the difficulties of students who have moderate abilities are in the slightly difficult criteria, and the difficulties of students who have low abilities lie in quite difficult criteria.
References
Akuba, S. F., Purnamasari, D., & Firdaus, R. (2020). Pengaruh kemampuan penalaran, efikasi diri dan kemampuan memecahkan masalah terhadap penguasaan konsep matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 44–60. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2827
Aliah, S. N., & Bernard, M. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah berbentuk cerita pada materi segitiga dan segiempat. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 111–118. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SJME/article/view/9325
Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77–83. https://doi.org/10.35706/sjme.v2i2.1317
Dewi, N. K., Untu, Z., & Dimpudus, A. (2020). Analisis kesulitan menyelesaikan soal matematika materi operasi hitung bilangan pecahan siswa kelas VII. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 61–70. https://doi.org/10.30872/primatika.v9i2.217
Hidayah, S. (2020). Kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan kuadrat. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 5(1), 7–9. https://doi.org/10.26737/jpmi.v5i1.1515
Indrawati, K. A. D., Muzaki, A., & Febrilia, B. R. A. (2019). Profil berpikir siswa dalam menyelesaikan soal sistem persamaan linear. Jurnal Didaktik Matematika, 6(1), 68–83. https://doi.org/10.24815/jdm.v6i1.12200
Irianti, N. P. (2020). Analisis kemampuan penalaran siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan langkah-langkah polya. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 5(1), 80–94. https://doi.org/10.30651/must.v5i1.3622
Mariyam, Citroresmi, N., & Wahyuni, R. (2018). Pengembangan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi pertidaksamaan linier satu variabel melalui model problem based learning berbantuan modul. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(2), 66–73. https://doi.org/10.26737/jpmi.v3i2.730
Mawaddah, S. (2017). Kemampuan pemecahan masalah pada pembelajaran matematika dengan menggunakan model pembelajaran generatif (Generative Learning) di SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153.
Mita, D. S., Tambunan, L. R., & Izzati, N. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah peserta didik dalam menyelesaikan soal pisa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 25–33.
Nadhifa, N., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi bangun ruang sisi datar. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 63–76. https://doi.org/10.25217/numerical.v3i1.477
Nilasari, D., & Warmi, A. (2019). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis melalui penyelesaian soal matematika persamaan kuadrat pada kelas X SMA Negeri 1 Pebayuran. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, c, 673–679.
NLI, S., IW, M., & IK, S. (2018). Analisis kesulitan belajar kimia pada materi larutan penyangga di SMA Negeri 2 Banjar. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 2(2), 75–84. https://doi.org/10.23887/jjpk.v2i2.21170
Nugraha, M. R., & Basuki, B. (2021). Kesulitan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP di desa mulyasari pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 235–248. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1259
Nurizlan, A., Komala, E., & Monariska, E. (2022). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi trigonometri ditinjau dari langkah polya. Prisma, 11(2), 639–649. https://doi.org/10.35194/jp.v11i2.2530
Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis kesalahan siswa SMK dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematik pada materi program linear. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20.
Pertiwi, C. M., Fitriani, T., & Afrilianto, M. (2018). Relasi antara kemampuan pemecahan masalah matematik dan keaktifan belajar matematik siswa SMP yang menggunakan pendekatan realistic mathematic education berbantuan. Jurnal Pendidikan Matematika Inovatif, 1(4), 513–524.
Pratiwi, N. Y., & Hidayat, W. (2020). Kesulitan siswa madrasah ibtidaiyah pada materi pecahan berdasarkan langkah polya. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 248–262. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.3476
Ratnamutia, S. A., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kesulitan siswa SMP dalam mengidentifikasi dan menyelesaikan soal cerita persamaan linear satu variabel. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 189–199. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4785
Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan langkah penyelesaian polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120–129. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379
Saja’ah, U. F. (2018). Analisis kesulitan siswa kelas iv sekolah dasar dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 98–104. https://doi.org/10.17509/eh.v10i2.10866
Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik untuk siswa kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142
Sarlina, S. F., & Alyani, F. (2021). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas ix pada materi persamaan kuadrat ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2711–2722. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.941
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa berdasarkan kemampuan awal matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605
Utami, H. S., & Puspitasari, N. (2022). Kemampuan pemecahan masalah siswa smp dalam menyelesaikan soal cerita pada materi persamaan kuadrat. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 57–68. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i1.1916
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.