Implementasi metode cramer menggunakan microsoft excel dalam penyelesaian rangkaian listrik arus searah

Authors

  • Nur Aida Politeknik Negeri Ketapang
  • Nenengsih Verawati Politeknik Negeri Ketapang
  • Indra Pratiwi Politeknik Negeri Ketapang
  • Khairul Muttaqin Politeknik Negeri Ketapang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.18384

Keywords:

Cramer’s Method, Direct Current Circuit, Microsoft Excel

Abstract

Direct current electrical circuits are one of the materials studied by students majoring in electrical engineering. To solve electrical circuit problems, students must understand the material on systems of linear equations and matrices. The purpose of this study is to find out what percentage of students apply the Cramer method with the help of Microsoft excel in solving problems of systems of linear equations in direct current electric circuits. This research is qualitative descriptive study. Data collection technique used is the documentation of test results. The subjects of this study were 52 students. First semester of the 2022/2023 academic year, majoring in electrical engineering. The instrument used is a description test of 5 questions, and the results of interviews. Data analysis technique by looking at the effectiveness of using Microsoft Excel in learning a system of linear equations with the Cramer rule method, the results are in the moderate category. To solve the problem of a system of linear equations in direct current circuits as much 62,2% of students it is easier to use the Cramer method and can quickly use Microsoft Excel assistance in calculations, even for many n variabels.

Author Biographies

Nenengsih Verawati, Politeknik Negeri Ketapang

Teknologi Hasil Perkebunan

Indra Pratiwi, Politeknik Negeri Ketapang

Teknologi Informasi

Khairul Muttaqin, Politeknik Negeri Ketapang

Teknologi rekayasa konstruksi jalan dan jembatan

References

Amanah, A. . (2020). Penggunaan alat peraga dan metode demonstrasi dalam materi matriks kelas X IPA 1 untuk meningkatkan pemahaman siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 50–57.

Anam, K., & Arnas, Y. (2019). Penerapan Metode eliminasi gauss-jordan pada rangkaian listrik menggunakan scilab. Jurnal Ilmiah Aviasi Langit Biru, 12(2), 37–44.

Anam, K. (2019). Implementasi metode numerik pada rangkaian listrik menggunakan scilab. Jurnal Penelitian, 5(1), 59–67. https://doi.org/https://10.46491/jp.v5e1.487.59-67

Asdarina, O., & Khatimah, H. (2021). Pengembangan modul pembelajaran matriks berbantuan aplikasi geogebra. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika AKSIOMA, 10(2), 860–871. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3515

Febri Sr, D., Triono, E., & Pranata, H. . (2019). Implementasi metode eliminasi gauss pada sistem informasi investasi emas menggunakan OCTAVE. Jurnal Informasi Polinema, 5(2), 53–61. https://doi.org/https://doi.org/10.33795/jip.v5i2.189

Istikaanah, N., & Wardayani, A. (2022). Profil pemahaman konsep matriks dalam mata kuliah struktur aljabar. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 4(1), 61–66. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.21580/square.2022.4.1.9385

Kamaluddin, K. (2015). Analisis metode eliminasi gauss dan aturan cramer dalam menyelesaikan sistem persamaan linear serta aplikasinya. Universitas Islam Negeri Alauddin Makasae.

Khairunnisa, K. (2021). Kesulitan siswa kelas XI pada materi matriks dalam pembelajaran online di SMA Negeri 4 Pekalongan tahun ajaran 2020/2021. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Maharani, N. (2020). Perbandingan tingkat pemahaman mahasiswa STMIK STIKOM Indonesia pada metoda eliminasi gauss dan metoda cramer pada penyelesaian sistem persamaan linier. Journal of Science Education, PENDIPA, 4(2), 66–73.

Nurullaeli. (2020). Media analisis rangkaian listrik menggunakan pendekatan numerik gauss-jordan, gauss-seidel, dan cramer. Journal of Physics Education, Navigation Physics, 2(1), 1–8.

Rahayu, Y. (2011). Penerapan metode numerik pada rangkaian listrik. Jurnal Teknologi Informasi, Techno, COM, 10(4), 145–152.

Saleha, L., & Senjayawati, E. (2022). Pembelajaran materi penyajian data pada siswa smp kelas VII dengan menggunakan problem based learning berbantuan microsoft excel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(6), 1849–1858. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.1849-1858

Santi, R. C. N. (2012). Implementasi sistem persamaan linier menggunakan metode aturan cramer. Jurnal Teknologi Informasi, DINAMIK, 17(1), 34–38.

Saputri, R., Sarassanti, Y., & Lestari, N. (2022). Kemampuan representasi dalam menyelesaikan masalah sistem persamaan linear tiga variabel. Jurnal Pendidikan Matematika, AL KHAWARIZMI, 2(1), 19–28.

Silmi, & Anugrahwaty, R. (2017). Implementasi metode eliminasi gauss pada rangkaian listrik menggunakan matlab. Jurnal Politeknik Penerbangan Makasar, 6(1), 30–35.

Downloads

Published

2023-09-29

Issue

Section

Articles