ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP KELAS IX PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR SAAT MENYELESAIKAN SOAL BERPIKIR KRITIS

Authors

  • Muhammad Jafar Sidik IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Ratna Sariningsih IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p837-846

Keywords:

kesalahan, kemampuan berpikir kritis matematik, bangun ruang sisi datar

Abstract

This research belongs to qualitative descriptive research which attempts to describe the analysis of student error in solving the problem of critical thinking mathematics on the material of building flat side space. Subject in this research is SMPN 5 Cimahi students of class IX-B which in this case student have studied material of building flat side space. The instruments used consisted of tests of critical mathematical thinking skills and student interviews. The results showed that the location of the mistakes made by the students is a mistake of concepts, error translation and strategy error. Factors that cause the error because they do not understand simple concepts, do not know the purpose of the problem, can not translate the problem into the mathematical sentence, can not finish the mathematical sentence.

References

Abdurrahman, M. (1999). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Aripin, U. (2016). MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIK SISWA SMP MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120-127.

Azia, Y. M. (2004). Upaya Mengatasi Kesulitan Siswa Belajar Geometri dengan Pengajaran Remidial Kelompok dan Remedial Bersama di Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama(Http://digilib.upi.edu/pasca/available/etd-1011106-131035/ di akses tanggal 20 Juni 2018)

Depdiknas. (2007). Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Fatmawati, H. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 911–922.

Hendriana, H., Rohaeti, E.,E., Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills. Bandung: Aditama.

Hendriana, H. (2012). Pembelajaran Matematika Humanis Dengan Metaphorical Thinking Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Infinity, 1(1), 90–103. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.9

Herdiman, I. (2017). Peenerapan Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Matematik Siswa SMP. Jes-Mat, 3(2), 195–204.

Indraningtias, D. A., & Wijaya, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(5), 24–36.

Mardiyanti, D. O., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa SMP pada Materi Segitiga dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. JPMI, 1(3), 427–434. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.427-434

Sariningsih, R., & Herdiman, I. (2017). Mengembangkan Kemampuan Penalaran Statistik dan Berpikir Kreatif Matematis Mahasiswa Melalui Pendekatan Open-ended. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(42), 239–246. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.16685

Sukmadinata, N. S. (2007). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sumarmo, U., Hidayat, W., Zukarnaen, R., Hamidah, M., & Sariningsih, R. (2012). KEMAMPUAN DAN DISPOSISI BERPIKIR LOGIS, KRITIS, DAN KREATIF MATEMATIK (Eksperimen terhadap Siswa SMA Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Strategi Think-Talk-Write). Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 17(1), 17. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v17i1.228

Downloads

Additional Files

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles