Kemampuan pemecahan masalah matematis pada soal cerita SPLDV ditinjau berdasarkan gender

Authors

  • Eneng Reni "Ikip Sliwangi"
  • Siti Chotimah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.19109

Keywords:

Problem solving skill, SPLDV, Gender

Abstract

This study looked at how difficult it was for grade VIII students of junior high school in working on a system of two-variable linear equations problems based on gender. Qualitative descriptive method was used for this research. Eight students consisting of four male students and four female students from SMPN 02 Cililin were used as research subjects. The instrument used in this research is four items in the form of descriptions. The results of student test scores based on the SPLDV question instrument were used in collecting research data, with indicators; 1) create a mathematical model, 2) determine and use a strategy to solve mathematical problems., 3) based on the analysis and discussion of 4 material description questions on a system of two-variable equations, based on the conclusions obtained by eighth grade male students of SMPN 02 Cililin in working on the problems SPLDV is still weak compared to female students. Students' lack of understanding of the concept of solving problems with a system of two-variable linear equations, an inability to understand the meaning of the questions, and the difficulty in figuring out strategies to solve problems are the contributing factors.

References

Alawiyah, H., Muldayanti, N. D., & Setiadi, A. E. (2016). Analisis Kesulitan belajar siswa dalam memahami materi invertebrata di kelas X MAN 2 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 3(2), 9–20.

Amalia, R. (2020). Analisis kesalahan siswa SMP kelas VIII pada pokok bahasan statistika. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 3(1), 57–64.

Gabriella, J., & Imami, A. I. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah pada materi SPLDV. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 454–458.

Hamzah, A. (2014). Evaluasi pembelajaran matematika. Raja Grafindo Persada.

Hidayah, A. R. (2021). Proses berpikir siswa dalam memecahkan masalah matematika kontekstual ditinjau dari kemampuan matematika dan jenis kelamin. Mathedunesa, 10(1), 121–136. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v10n1.p121-136

Khan, M. A., & Polya, J. B. (1973). Meerwein arylations of 2-furoic acid and methyl 2-furoate. Australian Journal of Chemistry, 26(5), 1147–1149.

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan soal kemampuan penalaran matematik pada materi bangun ruang sisi datar dengan analisis kesalahan newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493–504.

Nurhayati, N., & Bernard, M. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam pemecahan masalah matematik siswa kelas X SMK Bina Insan Bangsa pada materi persamaan dan pertidaksamaan. Journal on Education, 1(2), 497–502.

Paujiah, S. R., & Zanthy, L. S. (2020). Kesulitan siswa SMP kelas VII dalam menyelesaikan soal sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 281. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3256

Permana, N. N. S. I., & Nurjaman, A. (2021). Analisis penyelesaian soal bangun ruang sisi datar dinilai dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 931–940.

Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis kesulitan siswa SMA dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah pada materi barisan dan deret dengan langkah-langkah menurut Polya. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 371–384.

Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi SPLDV ditinjau dari kemampuan awal matematika. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.771

Ratnasari, D. A., Saraswati, E., & Hartiningrum, N. (2021). Analiss kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal ditinjau dari. September, 327–337. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/2032-5973-1-SM.PDF

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019).Analisis kesalahan matematika siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan langkah penyelesaian polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379

Rosydiana, A.-. (2017). Analisis kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan langkah pemecahan masalah polya. Mathematics Education Journal, 1(1), 54. https://doi.org/10.22219/mej.v1i1.4550

Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran problem based learning untuk meninkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis kemampuan pemecahan masalah matematis dan self efficaicy mahasiswa calon guru. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163–177. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.275

Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9. https://doi.org/10.24014/sjme.v4i1.5057

Suratmi, S., & Purnami, A. S. (2017). Pengaruh strategi metakognitif terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari persepsi siswa terhadap pelajaran matematika. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2).

Wahyuddin, W., & Ihsan, M. (2016). Analisi kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari kemampuan verbal pada siswa kelas VII SMP Muhamadiyah Se-kota Makasar. Suska Journal of Mathematics Education, 2(2), 111. https://doi.org/10.24014/sjme.v2i2.2213

Downloads

Published

2023-11-12

Issue

Section

Articles