Analisis kesalahan peserta didik berdasarkan tahapan kastolan dalam menyelesaikan soal relasi dan fungsi pada siswa SMP kelas VIII

Authors

  • Neni Septianingsih IKIP SILIWANGI
  • Risma Amelia

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.19409

Keywords:

Analyze students error, Kastolan Stage, Relation and Function

Abstract

This study aims to analyze students' errors in solving questions on relations and function material, based on the Kastolan stages. In this study, a qualitative descriptive method was used. This research was conducted on Class VIII students of SMPN 4 Cimahi with 29 participants. Data was collected through a written test consisting of 5 description questions, and any mistakes made by students were explained based on the Kastolan stages. To analyze the data, the researcher performed data reduction, data presentation and conclusion. The research results obtained that in the work of students found conceptual errors occurred because the students misunderstood the concept and did not know the formula to be used. Procedural errors occur because students do not write down or do not know the completion procedure, which indicates the student fails to continue the settlement procedure. Technical errors occur because participants do not understand the basic concepts properly, so students make calculation errors when solving problems. The conclusion from the results of this study is that it was found that students still experienced these three types of errors in solving the description questions on the material relations and functions.

References

Agustin, R. D. (2016). Kemampuan penalaran matematika mahasiswa melalui pendekatan problem solving. Jurnal Pedagogia, 5(2), 179–188.

Anggraini, Y. P., & Kartini. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan kuadrat pada siswa kelas ix smpn 2 bangkinang kota. Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 09(2), 210–223.

Annisa, Prayitno, S., Kurniati, N., & Amrullah. (2023). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita matematika materi relasi dan fungsi berdasarkan prosedur newman ditinjau dari perbedaan gender pada siswa kelas viii smp negeri 22 mataram tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 323–334.

Dirgantoro, K. P. S., Saragih, M. J., & Listiani, T. (2019). Analisis kesalahan mahasiswa pgsd dalam menyelesaikan soal statistika penelitian pendidikan ditinjau dari prosedur newman. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 2(2), 83–96.

Kamagi, T. M., & Runtu, P. V. J. (2020). Analisis kesalahan siswa kelas viii smp katolik sta. rosa de lima tondano dalam menyelesaikan soal matematika pada materi relasi dan fungsi. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi Dan Kolaborasi, 1(2), 33–38.

Lutfia, L., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis kesalahan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita sistem persamaan linear dua variabel. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 105–115.

Natsir, N., Tandiayuk, M. B., & Kurniman, T. S. (2016). Profil kesalahan konseptual dan prosedural siswa dalam menyelesaikan soal cerita himpunan di kelas smpn 1 siniu. Jurnal Elektrik Pendidikan MAtematika Tadulako, 03(04), 440–452.

Raharjo, A. M., & Christanti, A. D. I. (2020). Analisis kesalahan siswa kelas viii smp kanisius gayam dalam menyelesaikan soal relasi dan fungsi. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 281–292.

Rahmat, A., & Bernard, M. (2023). Analisis kesalahan siswa kelas viii dalam menyelesaikan soal relasi dan fungsi. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(1), 83–90.

Ramadan, A. F., & Arfinanti, N. (2019). Pengembangan mobile learning rensi (relasi dan fungsi) berbasis android pada pokok bahasan relasi dan fungsi sebagai sumber belajar mandiri siswa kelas viii smp. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(1), 42–50.

Rosidah, I. D., Hasanah, U., Nadya, & Sulistiawati. (2019). Analisis problematika peserta didik pada mata pelajaran matematika materi relasi dan fungsi. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Pendidikan Matematika (SNP2M) 2019 Universitas Muhammadiyah Tangerang, 56–62.

Salsabila, N., & Maya, R. (2021). Analisis kesalahan siswa berdasarkan tahapan kastolan dalam menyelesaikan soal materi bangun ruang sisi datar pada siswa smp kelas viii. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1593–1600.

Septiani, U., Fatimah, Suswigi, Amelia, R., & Hidayat, W. (2019). Analisis kemampuan penalaran matematik siswa mts pada materi relasi dan fungsi. Journal on Education, 1(3), 304–307.

Ulfa, D., & Kartini, K. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal logaritma menggunakan tahapan kesalahan kastolan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 542–550.

Utami, R. A. (2020). Analisis kesalahan siswa smp dalam menyelesaikan soal bangun ruang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 487–494.

Wahid, L. A., & Marlina, R. (2022). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal kemampuan komunikasi matematis pada materi relasi dan fungsi. Jurnal Didactical Mathematics, 4(1), 138–147.

Downloads

Published

2023-11-12

Issue

Section

Articles