Analisis kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan soal-soal materi bangun ruang sisi datar ditinjau dari level kemampuan siswa

Authors

  • Wawan Setiawan IKIP Siliwangi
  • Wahyu Setiawan IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i6.19776

Keywords:

Students ‘ Errors;, Geometrical, Junior High School

Abstract

This study aims to determine the location of junior high school students' mistakes in solving flat sided geometric material questions (BRSD) in terms of students' ability levels, so that teachers can identify students who make mistakes in order to improve the quality of learning in class. The research methodology used in this research is descriptive qualitative. The subjects of this study were Grade VIII students of SMP Negeri 8 Cimahi consisting of 37 students including 18 male students and 19 female students. Data collection techniques were carried out by giving test questions given to students with question indicators 1) determining the surface area and volume of a cubical shape 2) solving volume problems related to daily life 3) determining the volume of a cube 4) analyzing geometric shapes prism to determine the surface area 5) calculate the surface area of ​​the building pyramid space. The results of this study indicate that there is an average of 63% of students who experience errors in terms of the level of student ability in working on flat-sided geometrical problems (BRSD).

References

Amallia, N., Unaenah, E., & Tangerang, U. M. (2018). Analisis kesulitan belajar matematika pada siswa kelas III sekolah dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 3(2), 123–133. https://jurnalfai-uikabogor.org/index.php/attadib/article/view/414

Ashidiqi, M., & Setiawan, W. (2021). Analisis kesalahan siswa SMP mahardika batujajar kelas IX E dalam menyelesaikan soal materi statistika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 2010–2019. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.705

Hermawan, R. M., Yuspriyati, D. N., & Purwasih, R. (2022). Analisis minat belajar siswa SMP kelas VIII pada materi pokok bangun ruang sisi datar berbantuan aplikasi geogebra. Jurnal Prisma, 11(1), 203–209. https://doi.org/10.35194/jp.v11i1.1982

Jusniani, N. (2022). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal kemampuan pemahaman matematis pada mata kuliah kapita selekta matematika SMP. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(2), 71–80. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/article/view/2294

Khofipah, S., Setiawan, W., & Kadarisma, G. (2023). Peningkatan hasil belajar matematika SMP melalui pendekatan realistic mathematics education. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(1), 393–400. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.13011

Kurniawan, R. E., Makrifatullah, N. A., Rosar, N., Triana, Y., & Kunci, K. (2022). Humantech jurnal ilmiah multi disiplin indonesia. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1), 163–173. https://katadata.co.id/berita/2020/01/06/baru-83-peserta-bpjs-kesehatan-per-akhir-2019-

Neneng. (2015). Pengaruh pembelajaran berbantuan geogebra terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(2), 81–89. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/12942

Pratiwi, R., & Anita, I. W. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(6), 1637–1646. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1637-1646

Prihatini, D., & Setiawan, W. (2020). Analisis kesalahan siswa SMP kelas IX dalam menyelesaikan soal pada materi pokok bangun ruang sisi datar. Maju : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 63–69. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2073143

Ramdani, M., & Apriansyah, D. (2018). Analisis kemampuan pemahaman dan berfikir kreatif matematika siswa mts pada materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 1–7. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i2.46

Rozhana, K. M., & Anwar, M. F. (2022). Pengembangan bahan ajar berbasis multiple intelligences untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(1), 95–103. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.5957

Ruswati, D., Utami, W. T., & Senjayawati, E. (2018). Analisis kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan soal kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari tiga aspek. Maju : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 91–107. https://www.neliti.com/publications/269921/

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik untuk siswa kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142

Sofianti, F., & Afrilianto, M. (2021). Penerapan pendekatan saintifik untuk menumbuhkan kemandirian belajar pada siswa SMK kelas XI. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(3), 667–674. http://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/6977

Zakiah, N. E. (2020). Level kemampuan metakognitif siswa dalam pembelajaran matematika berdasarkan gaya kognitif. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 132–147. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i2.30458.

Downloads

Published

2024-01-26

Issue

Section

Articles