Systematic literature review: analisis kemampuan berpikir kritis siswa melalui pembelajaran kontekstual
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.20448Keywords:
Critical Thinking Skills, Contextual Teaching Learning, SLRAbstract
This study aims to find out how effective the use of contextual approaches is to improve students' critical thinking abilities in the transition period as the study intends to detail and conclude the technology that is currently being used as well as the benefits and limitations it has. The SLR stage is grouping data, analyzing and summarizing the data that has been obtained. To develop students’ critical thinking skills, contextual learning is applied that emphasizes the ability to think at a higher level, linking it to everyday life so that students can transfer that knowledge through scientific disciplines, then collect, analyze, and conclude data obtained from some different information and points of view. The research results obtained are as follows: (1) The use of contextual approaches to learning is very effective in improving students’ critical abilities, (2) characteristics of contextual approaches are very effectively used to improve students’ critical thinking abilities, (3) students are not only fixated on one source but many sources can be obtained by students, thus training students’ critical thinking skills.
References
Agus, I. (2019). Efektivitas guided discovery menggunakan pendekatan kontekstual ditinjau dari kemampuan berpikir kritis, prestasi, dan self-efficacy. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(2), 120–132. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i2.14517
Ambarita, C. F. (2020). Pengaruh pembelajaran online dan kemampuan berpikir kreatif dan kritis terhadap prestasi belajar siswa di sma negeri 1 sianjur Mula-Mula. JGK (Jurnal Guru Kita), 5(3), 62-70.
Arafani, E. L., Herlina, E., & Zanthy, L. S. (2019). Peningkatan kemampuan memecahkan masalah matematik siswa SMP dengan pendekatan kontekstual. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 323–332.
Ardiansyah, S., Ertikanto, C., & Rosidin, U. (2019). Pengaruh penggunaan modul pembelajaran kontekstual berbasis multiple representations pada materi fluida statis terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 265. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i2.1489
Arief, A., & Abbas, M. Y. (2021). Kajian literatur (systematic literature review): kendala penerapan sistem pemerintahan berbasis elektronik (SPBE). PROtek: Jurnal Ilmiah Teknik Elektro, 8(1), 1–6.
Barus, E. M. (2018). Pengaruh penerapan pendekatan kontekstual terhadap kemampuan berpikir kritis matematika siswa SMP St. Thomas 1 Medan. Cartesius: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15. http://ejournal.ust.ac.id/index.php/CARTESIUS/article/view/470
Fatra, M., & Maryati, T. K. (2018). Implementasi K13 pada pembelajaran matematika dalam meningkatkan kemampuan berfikir kritis dan kreatif.
Harahap, E. M., & Parapat, L. H. (2018). Penggunaan model pembelajaran contextual teaching and learning terhadap hasil belajar kritik sastra mahasiswa Umts Padangsidimpuan. Linguistik: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 2(1), 50–59.
Hendra. (2016). Pembelajaran kontekstual (ctl) terhadap kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran ipa padakelas ix di Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA, 1(1), 139–146.
Ismah, I., & Muthmainnah, R. N. (2021). Penerapan metode socrates kontekstual untuk meningkatkan tingkat berfikir kritis matemati siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 61–68.
Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya berpikir kritis dalam pembelajaran matematika. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(2), 107–114.
Kusaeri, K., Lailiyah, S., Arrifadah, Y., & Hidayat, N. (2018). Proses berpikir siswa dalam menyelesaikan masalah matematika berdasarkan teori pemrosesan informasi. Suska Journal of Mathematics Education, 4(2), 125–141.
Mashami, R. A., Khaeruman, K., & Ahmadi, A. (2021). Pengembangan modul pembelajaran kontekstual terintegrasi augmented reality untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(2), 67. https://doi.org/10.33394/hjkk.v9i2.4500
Putri, R. M., Setiadi, D., Mahrus, M., & Jamaluddin, J. (2022). Analisis pembelajaran daring dan kemampuan literasi sains biologi serta berpikir kritis siswa di SMA Negeri 1 Woha pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 747–754. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.619
Rahmadani, A., Wandini, R. R., & ... (2022). Upaya meningkatkan berpikir kritis dan mengefektifkan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika. Edu Society …, 2(1), 427–433.
Rahmadani, A., Wandini, R. R., Dewi, A., Zairima, E., & Putri, T. D. (2022). Upaya meningkatkan berpikir kritis dan mengefektifkan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika. EDU SOCIETY: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 2(1), 427–433.
Rubowo. (2019). Jurnal Silogisme. JURNAL SILOGISME : Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 2(2), 74–83.
Sunaryo, Y., & Fatimah, A. T. (2019). Pendekatan kontekstual dengan scaffolding untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 66. https://doi.org/10.33603/jnpm.v3i1.1468
Suryo, W. (2021). Meta–analisis: Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa melalui implementasi pembelajaran kontekstual. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 111–122.
Syahbana, A. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis kontekstual untuk mengukur kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(02).
Tanjung, H. S. (2018). Perbedaan kemampuan berpikir kritis dan dengan menggunakan model pembelajaran kontekstual dan pembelajaran kooperatif learning tipe numbered heads together. Maju, 5(2), 119–129. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/221
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.