Studi analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIIC SMP budi bakti utama dalam menyelesaikan soal cerita materi aritmetika sosial berdasarkan polya’s steps

Authors

  • Sri Rohmi Habibah IKIP Siliwangi
  • Tina Rosyana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i6.20871

Keywords:

Problem Solving, Social Arithmetic, Polya Steps

Abstract

This research aims to determine students' abilities in solving story problems in high, medium and low levels of social arithmetic material based on Polya's steps. In this qualitative descriptive research, the main role is played by the researchers as the main instrument. Meanwhile, the different tools Reworded, the methods employed include written examinations and interview sessions. This research was conducted at Budi Bakti Utama Middle School. VIIC class students became the subject of this research. The division of subjects in the research was carried out involving one individual with high ability (ST), one individual with medium ability (SS), and one individual with low ability (SR). The selection of this subject is based on their math achievements in one semester. The results of this research indicate Rephrased, the competencies of students in solving mathematical problems can be grouped into three categories, namely students who have high, medium and low abilities.

References

Anggraeni, S., & Haerudin, H. (2022). Analisis kesulitan siswa pada materi spldv berdasarkan kemampuan pemecahan masalah matematis. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 148–153.

Annizar, A. M., Maulyda, M. A., Khairunnisa, G. F., & Hijriani, L. (2020). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal PISA pada topik Geometri. Jurnal Elemen, 6(1), 39–55.

Camelia, F. (2020). Analisis landasan ilmu pengetahuan dan teknologi dalam pengembangan kurikulum. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).

Friansyah, D., & Luthfiana, M. (2018). Desain lembar kerja siswa materi sistem persamaan dua variabel berorientasi etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 1(2), 83–92.

Listanti, D. R., & Mampouw, H. L. (2020). Profil pemecahan masalah geometri oleh siswa smp ditinjau dari perbedaan kemampuan matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 365–379.

Murtiyasa, B., & Wulandari, S. (2022). Problem solving ability according to polya on system of linear equations in two variables based on student learning styles. Jurnal Didaktik Matematika, 9(2), 261–279.

Novitasari, N., & Wilujeng, H. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 137–147.

Polya, G. (2004). How to solve it: A new aspect of mathematical method (Vol. 85). Princeton University Press.

Pradana, D. A. Y., & Murtiyasa, B. (2020). Kemampuan siswa menyelesaikan masalah berbentuk soal cerita sistem persamaan linear ditinjau dari kemampuan penalaran. Pythagoras: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 15(2), 151–164.

Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi SPLDV ditinjau dari kemampuan awal matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207–215.

Rosita, N. T., Yuliawati, L., & others. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis pada materi aljabar SMP berdasarkan disposisi matematis: Pemecahan Masalah: Disposisi Matematis: Materi Aljabar SMP. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(2), 46–51.

Saputri, J. R., & Mampouw, H. L. (2018). Kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan soal materi pecahan oleh siswa SMP ditinjau dari tahapan polya. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 146–154.

Sari, L. S. P., & Rahadi, M. (2014). Pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematika siswa sekolah menengah pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 143–150.

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166–175.

Vilianti, Y., Pratama, F., & Mampouw, H. (2018). Description of the ability of social arithedical stories by study problems by students VIII SMP reviewed from the polya stage. International Journal of Active Learning, 3(1), 23–32.

Widodo, K., Budiarto, M. T., & Lukito, A. (2018). Profil pemecahan masalah kreatif siswa MA ditinjau dari tingkat math self-efficacy. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(1), 10–16.

Yuwono, T., Supanggih, M., Ferdiani, R. D., & others. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan prosedur polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144.

Zulfah, Z. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe think pair share dengan pendekatan heuristik terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTs negeri naumbai kecamatan kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12.

Downloads

Published

2024-01-26

Issue

Section

Articles