Profil kemampuan komunikasi peserta didik materi SPLDV
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i3.21742Keywords:
Mathematical Communication Skills, SPLDV Material, Junior High SchoolAbstract
This research aims to find out and describe how high the mathematical communication skills of Grade IX Middle School (SMP) students are on the material Systems of Linear Equations in Two Variables (SPLDV). This study involved students in class IX-D at one of the State Middle Schools in Karawang Regency for the 2023/2024 academic year as research subjects. Purposive sampling technique was used to select subjects and obtained 32 students. Qualitative descriptive research was used. The data collection method was carried out using a mathematical communication ability evaluation tool which consisted of three descriptive questions. The data processing technique used descriptive statistics to determine the high, medium and low categories of all students in classes IX-D. It is proven from the result of the students’ mathematical communication skills test that they are in the low classification because they show an average score of 32,00957.
References
Agustini, D., & Pujiastuti, H. (2020). Kesulitan siswa berdasarkan kemampuan pemahaman matematis dalam menyelesaikan soal cerita pada materi SPLDV. Media Pendidikan Matematika, 8(1), 18–27.
Ahmad, M., & Nasution, D. P. (2018). Analisis kualitatif kemampuan komunikasi matematis siswa yang diberi pembelajaran matematika realistik. Jurnal Gantang, 3 (2), 83–95.
Andhany, E. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematis dalam menyelesaikan soal High Order Thinking Skill pada materi graf (studi kasus mahasiswa prodi pendidikan matematika FITK UIN SU Medan). E-Jurnal ITTIHAD, 2(1), 20– 28.
Apriyono, F. (2016). Profil kemampuan koneksi matematika siswa SMP dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari gender. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 159–168.
Arfah, U. (2022). Pengaruh self-efficacy terhadap kemampuan komunikasi metematis peserta didik. Skripsi Sarjana:Universitas Singaperbangsa Karawang.
Ashim, M., Asikin, M., Kharisudin, I., & Wardono, W. (2019). Perlunya komunikasi matematika dan mobile learning setting problem based learning untuk meningkatkan kemampuan 4C di era disrupsi. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 687–697.
Asih, K. S., Isnarto, I., Sukestiyarno, S., & Wardono, W. (2019). Resiliensi matematis pada pembelajaran discovery learning dalam upaya meningkatkan komunikasi matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 862–868.
Astuti, A., & Leonard, L. (2015). Peran kemampuan komunikasi matematika terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).
Baihaqi, I., & Effendi, K. N. S. (2023). Kompetensi strategis matematis peserta didik kelas Xi SMK pada materi sistem persamaan linier tiga variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(2), 449–464.
Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77–83.
Fuad, N. A., & Zulkarnaen, R. (2022). Horizontal, Analisis kesalahan pada proses matematisasi aljabar, dan vertikal dalam menyelesaikan masalah. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 85–96.
Haji, S., & Abdullah, M. I. (2016). Peningkatan kemampuan komunikasi matematik melalui pembelajaran matematika realistik. Infinity Journal, 42–49(5), 1.
Hikmah, A., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada soal Spldv. Media Pendidikan Matematika, 7(1), 29–35.
Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. AdMathEdu, 7(1), 9–18.
Imanisa, N., & Effendi, K. N. S. (2023). Kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada materi segitiga. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(2), 773–784.
Inten, D. N. (2017). Pengembangan keterampilan berkomunikasi anak usia dini melalui metode bermain peran. Mediator: Jurnal Komunikasi, 10(1), 109–120.
Khusna, H., & Ulfah, S. (2021). Kemampuan pemodelan matematis dalam menyelesaikan soal matematika kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 153–164.
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan kemampuan komunikasi matematik siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463–474.
Lanani, K. (2013). Belajar berkomunikasi dan komunikasi untuk belajar dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 2(1), 13–25.
Ma’rifah, C., Saâ, C., Subanji, S., & Nusantara, T. (2020). Profil kemampuan komunikasi matematis peserta didik dalam pemecahan masalah soal cerita. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 8(2), 43–56.
Maya, R., & Setiawan, W. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada materi statistika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1095–1104.
Rahmayani, S. R., & Effendi, K. N. S. (2019). Kemampuan komunikasi matematis siswa SMP pada materi himpunan. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 7(1), 10–18.
Ramdani, Y. (2012). Pengembangan instrumen dan bahan ajar untuk meningkatkan kemampuan komunikasi, penalaran, dan koneksi matematis dalam konsep integral. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 44–52.
Rasyid, M. A. (2019). Kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Jurnal Edukasi: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 77–86.
Rifanti, U. M., & Ananda, R. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis mahasiswa pada aplikasi graf menggunakan pendekatan MEAs. Jurnal Gantang, 5(2), 113–121.
Safitri, A., & Lestari, K. E. (2022). Analisis kelancaran prosedural matematis siswa berdasarkan kemandirian belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 444–452.
Safitri, D. D., & Effendi, K. N. S. (2022). Kemampuan komunikasi matematis peserta didik SMP pada materi bangun ruang sisi datar. LEMMA: Letters Of Mathematics Education, 8(2), 99–114.
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9–16.
Widyaningrum, A. Z. (2016). Analisis kesulitan siswa dalam mengerjakansoal cerita matematika materi aritmatika sosial ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VII SMP Negeri 5 Metro tahun pelajaran 2015/2016. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 1(2), 165–190.
Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada materi segitiga dan segiempat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104.
Zulkarnaen, R. (2018). Why is mathematical modeling so difficult for students?. In AIP Conference Proceedings, 2021(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.