Analisis kemampuan koneksi matematis peserta didik dalam menyelesaikan soal pythagoras ditinjau dari gaya kognitif

Authors

  • Ibnu Rizki Wardhana Universitas Islam Malang
  • Anies Fuady Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i5.21943

Keywords:

Mathematical Connection, Cognitive Style S-FI, Cognitive Style S-FD, Pythagoras

Abstract

This study seeks to investigate the mathematical connectivity of students with field-dependent (FD) and field-independent (FI) cognitive styles in the context of solving Pythagorean puzzles. The research participants were two students from MTs Al Hidayah Karang Ploso, who had studied the Pythagorean theorem. Research data were acquired via interviews, cognitive style assessments, and the examination of mathematical connectivity skills. The veracity of the data was assessed through triangulation following the presentation and analysis of the summarized data. The instruments employed comprise the Group Embedded Figure Test for evaluating cognitive style and a mathematical connection ability assessment featuring three Pythagorean problems. The results indicated that the S-FI cognitive style effectively linked mathematical principles to real-world difficulties and situations. Conversely, S-FD cognitive type could only establish a restricted connection between mathematical concepts. The superior mathematical connection ability of the S-FI cognitive style compared to the S-FD cognitive style underscores the need of considering cognitive type in mathematics education.

References

Adjie, N., Putri, S. U., & Dewi, F. (2020). Peningkatan kemampuan koneksi matematika melalui pendidikan matematika realistik (PMR) pada anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1325–1338. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.846

Aini, K. N. (2019). Proses koneksi matematis mahasiswa calon guru dalam memecahkan masalah ditinjau dari gaya kognitif. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 251–262. https://doi.org/10.30738/union.v7i2.4515

Ariawan, R., & Nufus, H. (2018). Profil kemampuan koneksi matematis mahasiswa dalam menyelesaikan masalah pada mata kuliah kalkulus i ditinjau berdasarkan level kemampuan akademik. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(1), 16–22. https://doi.org/10.33578/prinsip.v1i1.15

Ekawati, S. (2019). Deskripsi kemampuan koneksi matematis siswa pada materi pythagoras kelas VIII SMP negeri 4 lamasi ditinjau dari gaya kognitif. Pedagogy Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 125–131. http://journal.uncp.ac.id/index.php/Pedagogy/article/view/1192

Fadilah, R., Adisatuty, N., & Sumarni. (2021). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa pada materi segiempat ditinjau dari self-regulated learning. Jes-Mat, 7(1), 17–30.

Hadin, H., Pauji, H. M., & Aripin, U. (2018). Analisis kemampuan koneksi matematik siswa mts ditinjau dari self regulated learning. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 657. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p657-666

Handayani, B. S., Purnomo, D., & Ariyanto, L. (2021). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa dalam menyelesaikan masalah matematika ditinjau dari gaya kognitif. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(6), 520–526. https://doi.org/10.26877/imajiner.v3i6.8085

Hayu, E., Linna, R., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa dalam menyelesaikan masalah pada materi perbandingan. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 9(1), 11. https://doi.org/10.12928/admathedu.v9i1.13955

Indah Sukmawati, Wharyanti Ika Purwaningsih, & Dita Yuzianah. (2023). Analisis berpikir kritis siswa dalam pemecahan masalah matematika ditinjau dari gaya kognitif. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 8(2), 97–111. https://doi.org/10.33222/jumlahku.v8i2.2412

Khoerunnisa, D., & Puspita Sari, I. (2021). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal teorema phytagoras. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1731–1742. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1731-1742

Ningsih, F., Sudia, M., & Jafar, J. (2020). Profil pemecahan masalah matematis siswa smp ditinjau dari gaya kognitif siswa. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika (Journal of Mathematics Thinking Learning), 5(1), 13. https://doi.org/10.33772/jpbm.v5i1.12878

Nurafni, A., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis kemampuan koneksi matematis ditinjau dari self confidence siswa : studi kasus di SMKN 4 Pandeglang. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1). https://doi.org/10.24176/anargya.v2i1.3013

Shiddieqy, M. Z. A., Sudiana, R., & Pamungkas, A. S. (2023). Analisis kemampuan koneksi matematis ditinjau dari gaya kognitif siswa field dependent dalam menyelesaikan soal literasi numerasi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6602–6613. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2799

Sulistiyono, P. I., Zakaria, P., Usman, K., & Abdullah, A. W. (2021). Deskripsi hasil belajar matematika ditinjau dari gaya kognitif siswa kelas VIII SMP Negeri 6 Gorontalo. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 226–233. https://doi.org/10.31537/laplace.v4i2.556

Syahputri, A. N., & Hidayati, N. (2022). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa kelas IX SMP pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(4), 1005. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.995-1006

Tresnawati, L., & Aini, I. N. (2022). Deskripsi kemampuan koneksi matematis siswa SMP pada materi segitiga dan segiempat. JPMI:Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(4), 951–958. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.951-958

Wahyu Utomo, M. F., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2020). Analisis kemampuan literasi matematika ditinjau dari gaya kognitif siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 185–193. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i2.25569

Wulan, E. R., & Anggraini, R. E. (2019). Gaya kognitif field-dependent dan field-independent sebagai jendela profil pemecahan masalah polya dari siswa SMP. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(2), 123–142. https://doi.org/10.30762/factor_m.v1i2.1503

Zakiah, N. E. (2020). Level kemampuan metakognitif siswa dalam pembelajaran matematika berdasarkan gaya kognitif. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 132–147. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i2.30458

Downloads

Published

2024-09-19

Issue

Section

Articles