Pengembangan multimedia interaktif berbantuan canva dalam materi transformasi geometri kelas VIII SMP

Authors

  • Mahmuda Sumarno Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan. Universitas Tanjungpura
  • Dede Suratman FKIP Universitas Tanjungpura
  • Ahmad Yani T FKIP Universitas Tanjungpura
  • Nurfadilah Siregar FKIP Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i6.23106

Keywords:

Interactive Multimedia , Canva , Geometry Transformation

Abstract

This research aims to produce products in the form of interactive multimedia-based math learning media. Interactive multimedia-based math learning media used in this study uses the Canva application which contains gerometric transformation material. This research is a development research (research and develpoment) with the 4D approach. The subjects in this study were VIII grade students of SMP Negeri 13 Pontianak. The data in this study were obtained from a validation sheet instrument that would be assessed by material experts, media experts, and VIII grade students of SMP Negeri 13 Pontianak. The data obtained from this research is in the form of assessment scores which are categorized, then the media development is described. The data obtained from this research will be analized with descriptive statistics. The results of media development in this study obtained an average score of 3.45 with a very good category by material experts and media experts. While the results of user assessment, obtained an average score of 3.3 with a good category. Thus, this media is suitable for use.

References

Çeken, B., & Taşkın, N. (2022). Multimedia learning principles in different learning environments: a systematic review. In Smart Learning Environments (Vol. 9, Issue 1). https://doi.org/10.1186/s40561-022-00200-2

Cholifah, T. N. (2018). Analisis gaya belajar siswa untuk peningkatan kualitas pembelajaran. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(2). https://doi.org/10.31002/nse.v1i2.273

De Porter, B., & Hernacki, M. (2007). Quantum Learning : Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Kaifa, PT. Mizan Pustaka.

Hudayanti, D. V. F. T. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Modul Digital Interaktif Matematika Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1).

Istiqlal, M. (2017). Pengembangan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika. JIPMat, 2(1). https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1480

Iswara, L., & Cahdriyana, R. A. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Articulate Storyline Berbantuan Geogebra pada Materi Garis dan Sudut untuk Siswa SMP. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1). https://doi.org/10.30605/proximal.v6i1.2073

Lestari, N. (2023). Media Pembelajaran Berbasisi Multimedia Interaktif. Media Pembelajaran Berbasisi Multimedia Interaktif.

Muliana, R., Sukmawati, R. A., & Suryaningsih, Y. (2023). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis web pada materi transformasi geometri untuk siswa smp dengan metode drill and practice. Computing and Education Technology Journal, 3(1). https://doi.org/10.20527/cetj.v3i1.8099

Norita, E., & Hadiyanto, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kognitif Berbasis Multimedia di TK Negeri Pembina Padang. Jurnal Basicedu, 5(2). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.783

Putra, L. D., & Filianti, F. (2022). Pemanfaatan Canva For Education Sebagai Media Pembelajaran Kreatif dan kolaboratif untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 125. https://doi.org/10.32832/educate.v7i1.6315

Ridha Yoni Astika, Bambang Sri Anggoro, & Siska Andriani. (2020). Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 2(2). https://doi.org/10.36765/jp3m.v2i2.29

Rosyidah, N., Hidayat, J. N., & Azizah, L. F. (2019). Uji kelayakan media uriscrap (uri scrapbook) menggunakan model pengembangan 4D. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 9(1). https://doi.org/10.24929/lensa.v1i1.43

Sumarno, M., Jamiah, Y., Fitriawan, D., Yani, A., & Hartoyo, A. (2023). Efektivitas pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran berdasarkan kurikulum merdeka pada materi transformasi kelas VII. JOURNAL OF EDUCATIONAL REVIEW AND RESEARCH, 6(1).

Surjono, H. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif: Konsep dan Pengembangan. In UNY Press.

Thiagarajan, S., Samuel, D. S., & Semmel, M. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook.

Wardani, S., Mudzalipah, I., & Hidayat, E. (2014). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif untuk memfasilitasi belajar mandiri mahasiswa pada mata kuliah kapita selekta matematika. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 18(2). https://doi.org/10.18269/jpmipa.v18i2.7

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. In Jurnal Ilmu Pendidikan. Pustaka Pelajar. https://doi.org/10.1187/cbe.14-05-0084

Wijaksono, B. A., Parulian, D., & Fazrie, M. (2023). Pelatihan Peningkatan Kreativitas Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Canva Pada SMPN 102 Jakarta. Kapas: Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat, 1(3). https://doi.org/10.30998/ks.v1i3.1529

Yundayani. (2019). Investigating the effect of Canva on students’ writing skills. ENGLISH REVIEW: Journal of English Education, 7(2). https://doi.org/10.25134/erjee.v7i2.1800.Received.

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles