Implementasi model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah serta habits of mind siswa SMP kelas VII
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i6.23983Keywords:
Problem solving ability , Habit of minds , Dicovery learningAbstract
This study aims to determine the effect of the discovery learning model in improving mathematical problem solving abilities and habit of minds of class VII middle school students. The research method used in this study is quasi experiment. This research was carried out in one of the private junior high school in the city of Cimahi by selecting two classses, namely VII A dan VII B. Each clas has 30 students. The instruments used were 5 questions on problem solving ability and habit of mind. Data in the form of test result and questionnaries were processed using the N-gain test and the difference test between two averages with the help of the SPSS. The result showed that the class whose learning used the discovey learning model had mathematical problem solving ablities and students’ habit of minds better than the class which used ordinary learning.
References
Abdi, M., Murni, A., & Saragih, S. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan model discovery learning sebagai upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik SMP kabupaten Kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2989–2997. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.407
Al-Haddad, I., Hamid, H., Tonra, W. S., & Siddik, R. (2020). Penerapan problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa pada sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 223–236. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2288
Anggraeni, R., & Kadarisma, G. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik siswa smp kelas vii pada materi himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(02), 1072–1082. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.334
Ardianto, A., Mulyono, D., & Handayani, S. (2019). Pengaruh model discovery learning terhadap hasil belajar matematika siswa Kelas VII SMP. Jurnal Inovasi Matematika (INOMATIKA), 1(1), 31–37. https://doi.org/10.35438/inomatika.v1i1.136
Haryuti, B. Z. R. (2022). Pengaruh penerapan model pembelajaran discovery learning terhadap minat dan kemampuan siswa dalam pemecahan masalah matematika pada materi bangun atar Kelas IV SDN Ngkurem.
Hasibuan, M. P., Sari, R. P., & Setiawaty, S. (2019). Penerapan model pembelajaran dengan pendekatan saintifik terhadap pembentukan Habits Of Minds siswa. Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA (JIPI), 3(2), 119–129. https://doi.org/10.24815/jipi.v3i2.14415
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi Quasi-Experimental Design. Buletin Psikologi, 27(2), 187–203. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Julaeha, J., Rosli, R., & Hendrastuti, R. R. A. (2022). Penerapan discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan motivasi belajar matematika siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 82–96. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.6363
Khasinah, S. (2021). Discovery learning: definisi, sintaksis, keunggulan dan kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 402–413. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i3.5821
Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A. (2020). Metode penelitian kuantitatif. Deepublish.
M.Taufik, F., Yuliani, A., & Chotimah, S. (2023). Menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematis pada siswa kelas IX SMPN 3 Cimahi dalam menyelesaikan soal statistika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 6(4), 1323–1334. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17784
Nurdiansyah, S., Sundayana, R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan berpikir kritis matematis serta Habits Of Mind menggunakan model inquiry learning dan model creative problem Solving. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 95–106. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.644
Nurmala, N., Rohaeti, E. E., & Sariningsih, R. (2017). Pengaruh Habits Of Mind (kebiasaan berfikir ) terhadap pemecahan masalah matematik siswa SMP. Journal On Education, 01(02), 163–168. https://doi.org/10.31004/joe.v1i2.41
Permana, N. N. S. I., & Nurjaman, A. (2021). Analisis penyelesaian soal bangun ruang sisi datar dinilai dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa smp. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 4(4), 931–940. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.931-940
Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi bangun ruang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JIPM), 6(2), 82–90. http://doi.org/10.25273/jipm.v6i2.2007
Ramadani, & Ritonga, M. W. (2020). Analisis penerapan Habits Of Mind matematis pada pembelajaran matematika Di SMP Negeri 1 Bilah Barat. Al-Khawarizmi, 01(02), 1–5. https://ejurnal.univalabuhanbatu.ac.id/index.php/alkhawarizmi/article/download/216/161
Septiani, R. D., Djalil, A., & Coesamin, M. (2018). Efektivitas model pembelajaran discovery learning ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 6, 14–25.
Simare-Mare, E., Ardiana, N., & Harahap, Si. D. (2020). Efektivitas penggunaan model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan pemecahan masalah Matematis siswa Di SMP Negeri 5 Padangsdimpuan. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 3(2), 64–68. http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu
Sugandi, A. I., Bernard, M., & Linda. (2021). Pendekatan Metakognitif Terhadap Kemampuan Penalaran Matematik Siswa Ditinjau Dari Habits Of Minds. Supremum Journal Of Mathematics Education (SJME), 5(1), 72–84. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4510
Sumartini, T. S. (2022). Pengaruh Habit of Mind terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis melalui metode pembelajaran improve. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11, 167–178. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.696
Syahril, R. F., Maimunah, & Roza, Y. (2021a). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMA Kelas XI SMAN 1 Bangkinang Kota Ditinjau dari Gaya Belajar. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(November 2021). https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i03.15320
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.