Implementasi model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah serta habits of mind siswa SMP kelas VII

Authors

  • Ai Hopipah ikip siliwangi
  • Euis Eti Rohaeti IKIP Siliwangi
  • Adi Nurjaman IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i6.23983

Keywords:

Problem solving ability , Habit of minds , Dicovery learning

Abstract

This study aims to determine the effect of the discovery learning model in improving mathematical problem solving abilities and habit of minds of class VII middle school students. The research method used in this study is quasi experiment. This research was carried out in one of the private junior high school in the city of Cimahi by selecting two classses, namely VII A dan VII B. Each clas has 30 students. The instruments used were 5 questions on problem solving ability and habit of mind. Data in the form of test result and questionnaries were processed using the N-gain test and the difference test between two averages with the help of the SPSS. The result showed that the class whose learning used the discovey learning model had mathematical problem solving ablities and students’ habit of minds better than the class which used ordinary learning.

References

Abdi, M., Murni, A., & Saragih, S. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan model discovery learning sebagai upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik SMP kabupaten Kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2989–2997. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.407

Al-Haddad, I., Hamid, H., Tonra, W. S., & Siddik, R. (2020). Penerapan problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa pada sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 223–236. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2288

Anggraeni, R., & Kadarisma, G. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik siswa smp kelas vii pada materi himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(02), 1072–1082. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.334

Ardianto, A., Mulyono, D., & Handayani, S. (2019). Pengaruh model discovery learning terhadap hasil belajar matematika siswa Kelas VII SMP. Jurnal Inovasi Matematika (INOMATIKA), 1(1), 31–37. https://doi.org/10.35438/inomatika.v1i1.136

Haryuti, B. Z. R. (2022). Pengaruh penerapan model pembelajaran discovery learning terhadap minat dan kemampuan siswa dalam pemecahan masalah matematika pada materi bangun atar Kelas IV SDN Ngkurem.

Hasibuan, M. P., Sari, R. P., & Setiawaty, S. (2019). Penerapan model pembelajaran dengan pendekatan saintifik terhadap pembentukan Habits Of Minds siswa. Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA (JIPI), 3(2), 119–129. https://doi.org/10.24815/jipi.v3i2.14415

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi Quasi-Experimental Design. Buletin Psikologi, 27(2), 187–203. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619

Julaeha, J., Rosli, R., & Hendrastuti, R. R. A. (2022). Penerapan discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan motivasi belajar matematika siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 82–96. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.6363

Khasinah, S. (2021). Discovery learning: definisi, sintaksis, keunggulan dan kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 402–413. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i3.5821

Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A. (2020). Metode penelitian kuantitatif. Deepublish.

M.Taufik, F., Yuliani, A., & Chotimah, S. (2023). Menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematis pada siswa kelas IX SMPN 3 Cimahi dalam menyelesaikan soal statistika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 6(4), 1323–1334. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17784

Nurdiansyah, S., Sundayana, R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan berpikir kritis matematis serta Habits Of Mind menggunakan model inquiry learning dan model creative problem Solving. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 95–106. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.644

Nurmala, N., Rohaeti, E. E., & Sariningsih, R. (2017). Pengaruh Habits Of Mind (kebiasaan berfikir ) terhadap pemecahan masalah matematik siswa SMP. Journal On Education, 01(02), 163–168. https://doi.org/10.31004/joe.v1i2.41

Permana, N. N. S. I., & Nurjaman, A. (2021). Analisis penyelesaian soal bangun ruang sisi datar dinilai dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa smp. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 4(4), 931–940. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.931-940

Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi bangun ruang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JIPM), 6(2), 82–90. http://doi.org/10.25273/jipm.v6i2.2007

Ramadani, & Ritonga, M. W. (2020). Analisis penerapan Habits Of Mind matematis pada pembelajaran matematika Di SMP Negeri 1 Bilah Barat. Al-Khawarizmi, 01(02), 1–5. https://ejurnal.univalabuhanbatu.ac.id/index.php/alkhawarizmi/article/download/216/161

Septiani, R. D., Djalil, A., & Coesamin, M. (2018). Efektivitas model pembelajaran discovery learning ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 6, 14–25.

Simare-Mare, E., Ardiana, N., & Harahap, Si. D. (2020). Efektivitas penggunaan model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan pemecahan masalah Matematis siswa Di SMP Negeri 5 Padangsdimpuan. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 3(2), 64–68. http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu

Sugandi, A. I., Bernard, M., & Linda. (2021). Pendekatan Metakognitif Terhadap Kemampuan Penalaran Matematik Siswa Ditinjau Dari Habits Of Minds. Supremum Journal Of Mathematics Education (SJME), 5(1), 72–84. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4510

Sumartini, T. S. (2022). Pengaruh Habit of Mind terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis melalui metode pembelajaran improve. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11, 167–178. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.696

Syahril, R. F., Maimunah, & Roza, Y. (2021a). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMA Kelas XI SMAN 1 Bangkinang Kota Ditinjau dari Gaya Belajar. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(November 2021). https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i03.15320

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles