Penerapan pendekatan realistic mathematics education (RME) berbantuan teknologi interaktif untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i1.24668Keywords:
Interactive Technology, Mathematical Problem Solving Skills, Realistic Mathematics EducationAbstract
The purpose of this study was to determine whether the improvement in mathematical problem-solving abilities of eighth-grade students whose learning implemented the Realistic Mathematics Education (RME) approach assisted by interactive technology was better than students with regular learning. The research method used was a quantitative method using a quasi-experimental research type with a Pretest Posttest Nonequivalent Control Group design. The population of this study was all eighth-grade students of SMP Negeri 4 Cimahi with a research sample of students in class VIII H as the experimental class and class VIII K as the control class. The research instrument used a problem-solving ability test. The test result data were analyzed using the Mann Whitney test. The study showed that the mathematical problem-solving abilities of students whose learning implemented the RME approach assisted by interactive technology were better than students who used regular learning.
References
Amalia, L., & Sulistyorini, Y. (2022). Pendidikan matematika realistik sebagai pendekatan untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 5(2), 100–109. https://jurnal.ugj.ac.id/index.php/Euclid/article/view/8481
Amam, A., & Lismayanti, L. (2020). Perangkat project-based learning berbantuan ICT : optimalisasi kemampuan pemecahan masalah dan kecemasan matematis siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 351–362. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.4160
Astuti, N. H., Rusilowati, A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah model polya materi getaran, gelombang, dan bunyi siswa SMP. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 9(1), 1–8. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh pembelajaran problem based learning dengan pendekatan metakognisi terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517
Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui realistic mathematic education berbantu alat peraga bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280
Fitriani, N. (2016). Hubungan antara kemampuan pemecahan masalah matematis dengan self confidence siswa SMP yang menggunakan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Euclid, 2(2), 341–351. https://doi.org/10.1016/s0749-0712(21)01176-8
Fitriani, N., Hidayah, I. S., & Nurfauziah, P. (2021). Live worksheet realistic mathematics education berbantuan geogebra: meningkatkan abstraksi matematis siswa SMP pada materi segiempat. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 37–50. https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i1.4526
Ionita, F. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah materi pencemaran lingkungan siswa SMA Negeri 13 Medan. Jurnal Biolokus, 3(1), 245–251. https://www.academia.edu/download/83389830/pdf
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan kemampuan komunikasi matematik siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463–474. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Mahmudi, A. (2011). Pemanfaatan geogebra dalam pembelajaran matematika. Seminar Nasional LPM UNY, 1–10. https://mgmpmatsatapmalang.wordpress.com/
Musabik, I., Dian, J., Iffah, N., & Alamsyah, A. N. (2021). Pengaruh model pembelajaran problem based learning dengan media kotak aljabar terhadap kemampuan pemecahan masalah operasi hitung aljabar siswa. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 9(2), 1–12. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24256/jpmipa.v9i2.1375
Ningsih, S. (2014). Realistic mathematics education: model alternatif pembelajaran matematika sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 73–94. https://doi.org/10.18592/jpm.v1i2.97
Nurhayanti, H., Hendar, H., & Kusmawati, R. (2022). Model realistic mathematic education dalam meningkatkan pemahaman konsep matematika pada materi pecahan. Jurnal Tahsinia, 3(2), 156–166. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.334
Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi bangun ruang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 82–90. http://journal.unipma.ac.id/index.php/jipm
Setiawan, W. (2015). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP dengan menggunakan model penemuan terbimbing. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 91–97. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p91-97.168
Sugiyono, D. (2014). Metode penelitian pendidikan. Penerbit Alfabeta.
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa berdasarkan kemampuan awal matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605
Susanto, H. A. (2015). Pemahaman pemecahan masalah berdasar gaya kognitif. Deepublish.
Suwasono, P., & Puspitasari, E. (2017). Pengaruh problem based learning berbantuan ICT terhadap kemampuan pemecahan masalah mahasiswa pendidikan fisika angkatan tahun 2016 / 2017 pada materi fluida statis. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 1(1), 8–10. https://journal2.um.ac.id/index.php/jrpf
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.