Model pembelajaran berbasis masalah pada peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas VIII pada materi sistem persamaan linear dua variabel
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i1.25450Keywords:
Problem based learning, Understanding of conceptsAbstract
This study aims to evaluate the extent to which students understanding of mathemmatical concepts improves when thaught using the problem based learning model compared to those taught using the conventional model, discovery learning. The research employs an experimental method with a quasi eksperimental design, dividing students into two groups: an experimental class and a control class. The study’s populasi includes all eight grade students at SMP Terpadu Al Mumin. Data Collection was carried out using to measure student’s understanding of mathematical concepts. The collected data were then processed using IBM SPSS 26, with data analysis encompassing normality tests, homogenity tests, and independent two sample t-test. The results indicate that students taught using the problem based learning model show more effective mathematical conceptual understanding compared to those taught using the conventional learning model. Additionally, there was a significant improvement in the understanding of mathematical concepts among students exposed to the problem based learning model compared to those using the conventional teaching method.
References
Abjad, R., Angkotasan, N., & Alhaddad, I. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(3), 303–314. https://doi.org/10.33387/jpgm.v2i3.5148
Affrilianto, M. (2012). Pembelajaran matematika dengan pendekatan metaphorical thinking untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kompetensi strategis matematis peserta didik. Repository.
Handayani, E. (2017). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan memahami perkalian bilangan. Riset Dan Konseptual, 2(3).
Hanik, A. N. (2015). Faktor-faktor penyebab kesulitan belajar pengolahan makanan kontinental peserta didik kelas XI di sekolah menengah kejuruan negeri 3 wonosari yogyakarta. Pendidikan Teknik Boga.
Hariyani, S. (2024). Penerapan model problem-based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Buletin Pengabdian Multidisiplin, 1(1), 51–55. https://doi.org/10.62385/budimul.v1i1.97
Indriani, L. (2022). Meningkatkan keaktifan dan hasil belajar peserta didik dengan model pembelajaran berbasis masalah pada pelajaran bahasa inggris. Inovasi Pendidikan, 1(1), 9–17.
Krisnawati, N. (2015). Hasil belajar peserta didik melalui model pembelajaran berbasis masalah (pembelajaran berbasis masalah) pada materi operasi hitung bilang kelas III SD negeri 2 sidomoro gresik.Eprints.Umg.Ac.Id. http://digilib.umg.ac.id/gdl.php?mod=browse&op=read&id=jipptumg--niakrisnaw-2567&q=NIA KRISNAWATI
Maryati, I. (2018). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah pada materi pola bilangan di kelas VII sekolah menengah pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.475
Mi’rojunisa Azzahra, D., Yusepa, B., Putra, G., Rahman, T., & Pasundan, U. (2023). Peningkatan kemampuan pemahaman matematis peserta didik SMA dengan model pembelajaran pembelajaran berbasis masalah berbantuan canva. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 8(1). https://doi.org/10.23969/symmetry.v8i1.9385
Pattimura, Maimunah, M., & Hutapea, N. M. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika menggunakan pembelajaran berbasis masalah untuk memfasilitasi pemahaman matematis peserta didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 800–812. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.286
Purwasih, R. (2015). Peningkatan kemampuan pemahaman matematis dan self confidence peserta didik MTs di kota cimahi melalui model pembelajaran inkuiri terbimbing. STKIP Siliwangi Bandung, 9(116–25).
Susanti, E., Murni, A., & Anggraeni, R. (2015). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman matematis peserta didik kelas X mia 2 man 2 model pekanbaru melalui penerapan discovery learning. Jurnal Online Mahapeserta didik Bidang Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 1–11.
Wazithah, M. A., Tayeb, T., Nur, F., Mattoliang, L. A., & Suharti, S. (2020). Perbandingan penerapan model discovery learning dan pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemahaman matematis peserta didik. Alauddin Journal of Mathematics Education, 2(2), 96. https://doi.org/10.24252/ajme.v2i2.17370
Widyastono, H. (2007). Kurikulum tingkat satuan pendidikan kajian yuridis dan konseptual. Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(66), 325–339.
Yuhani, A., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2013). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah dengan asesmen kinerja terhadap kemampuan pemecahan masalah. Unnes Journal of Mathematics Education., 2(1), 445–452. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.445-452
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.