PENGARUH PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) PADA BAHASAN PECAHAN UNTUK MENUMBUHKAN KEPERCAYAAN DIRI DAN MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMP

Authors

  • Asep Yusuf SMKS Tazkia Nusantara Cipanas
  • Ruslan Mubarok SMKS Tazkia Nusantara Cipanas
  • Luvy Sylviana Zanthy IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i2.p%25p

Keywords:

Numbered Head Together, Confidence, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to increase confidence in learning mathematics and improve learning outcomes by applying NHT type cooperative learning models to the subject of fractions. This type of research is one group pretest-posttest design experimental research subjects with class VII-B, amounting to 25 people. To retrieve the data, an instrument was used in the form of a test sheet about fractions as many as 5 question descriptions and a questionnaire about confidence in learning mathematics as many as 25 statements. The results of research before and after treatment are: (1) self-confidence can affect the improvement of student learning outcomes. (2) before getting treatment the student grades were still relatively low with an average grade of 59. (3) after getting treated with NHT type cooperative learning, student learning outcomes improved with an average value of 75.2.

References

Achdiyat, M., & Lestari, K. D. (2016). Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Kepercayaan Diri dan Keaktifan Siswa di Kelas. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 50–61. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.752

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 25–32.

Fauzan, G. A., & Aripin, U. (2019). Penerapan Ice Breaking dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa VIII B SMP Bina Harapan Bangsa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 17–24. https://doi.org/10.XXXXX/jpmi.vXiX.XX-XX

Febriani, W. D. (2017). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Pokok Bahasan Bilangan Pecahan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Forum Didaktik, 1(2), 65–81.

Fitriah, A., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis dan Self Esteem Siswa SMA di Kabupaten Bandung Barat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(4), 197–208.

Hasbullah. (2014). Pengaruh Metode Belajar dan Rasa Percaya Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa, 4(2).

Maisaroh, D. R., Triyono, & Suripto. (2013). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) dengan Media Gambar untuk Peningkatan Hasil Belajar Pecahan Siswa Kelas IV SDN 1 Bandung Tahun Ajaran 2012/2013. Kalam Cendekia, 4(3), 201–210.

Mulyana, M. A., Hanifah, N., & Jayadinata, A. K. (2016). Penerapan Model Kooperatif Tipe Numbered Heads Together ( NHT ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kenampakan Alam Dan Sosial Budaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 331–340.

Trianto. (2010). Mendsain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana.

Vandini, I. (2016). Peran Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 210–219. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.646

Winda, Susanto, & Indah, K. A. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Sub Pokok Bahasan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Kelas VII A Semester Ganjil SMP Negeri 1 Kedungjajang Tahun Ajaran 2012/2013. Kadikma, 3(3), 1–14.

Yenni, R. F. (2016). Penggunaan Metode Numbered Head Together (NHT) dalam Pembelajaran Matematika. JPPM, 9(2).

Downloads

Published

2020-03-31

Issue

Section

Articles