PENGARUH DISPOSISI MATEMATIS TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMP

Authors

  • Apri Kurniawan IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i2.p%25p

Keywords:

Disposisi Matematis, Kemampuan Pemecahan Masalah

Abstract

This study aims to determine the extent to which mathematical disposition affect the problem solving abilities. The method used is quantitative descriptive with correlation technique. The population in this study were all 8th grade Junior High School students in Cilacap district with a sample of 31 students who were selected purposively at one Junior High School. Data obtained by testing the problem solving tes instrumen as many as 5 questions then analyzed the achievement on each indicator of ability and non tes in the form of a mathematical disposition questionnaire of 25 statements. The research data were processed using SPSS 16.0 software by conducting pearson correlation tes and the results were analyzed descriptively. The results of the study concluded that there was a moderate positive correlation between mathematical disposition of problem solving abilities with a correlation of 0,556 and a coefficient of determination of 0,309 at a significance of 0,05. This shows that the higher the mathematical disposition, the higher the problem solving ability of students with an effect of 30,9%

References

Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A, I. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematik Siswa Kelas XI SMA Putra Juang dalam Materi Peluang. Cendekia, 2(1), 144–153.

Fitiani, N. (2015). Hubungan antara Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Self Confidence Siswa SMP yang Menggunakan Pendeketan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Euclid, 2(2), 341–251.

Fitriani, P., & Nopriana, T. (2019). Deskripsi Disposisi Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNPM), 1(1), 124–132.

Hendriana, H., & Kadarisma, G. (2019). Self-Efficacy dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 153–164.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa (N. F. Atif, ed.). Bandung: Refika Aditama.

Hendriana, H., & Soemarmo, U. (2017). Penilaian Pembelajaran Matematika Edisi Revisi. Bandung: PT Refika Aditama.

Islamiah, N., Purwaningsih, W. E., Akbar, P., & Bernard, M. (2018). Analisis Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Confidence Siswa SMP. Journal on Education, 1(1), 47–57.

Kurniawan, A., Setiawan, D., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berbantuan Soal Kontekstual pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(5), 271–282.

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2).

Romlah, S., & Novtiar, C. (2018). Hubungan antara Self-Concept terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa MTs N 4 Bandung Barat. Nusantara of Research, 5(1), 9–15.

Rosita, I., & Abadi, A. P. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Langkah Polya. Prosiding Sesiomadika, 2(4).

Rozikin, S., Amir, H., & Rohiat, S. (2018). Hubungan Minat Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Kimia di SMA Negeri 1 Tebat Karai dan SMP Negeri 1 Kabupaten Kepahiang. Alotrop, 2(1), 78–81.

Ruseffendi. (2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Rustyani, N., Komalasari, Y., Bernard, M., & Akbar, P. (2019). Upaya Meningkatkan Disposisi dengan Pendekatan Open Ended pada Siswa SMK Kelas X-RPL B. Journal on Education, 1(2), 265–270.

Sa’adah, S., & Zanthi, L, S. (2019). Pengaruh Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Siswa SMP. Journal on Education, 1(3), 405–410.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana.

Siagiaan, R. E. F. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(2), 122–131.

Solihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Geometri berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Musharafa, 6(2), 287–298.

Sugiyono, P. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suherman, D. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-Universitas Pendidikan Indonesia (UPI).

Syarifah, F. S. D., Nuraidah, S., Riajanto, M. L. E. J., & Maya, R. (2018). Analisis Pengaruh Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2), 201–206.

Zaozah, E. S., Maolana, M., & Djuanda, D. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Problem Based - Learning (PBL). Peta.

Downloads

Additional Files

Published

2020-03-16

Issue

Section

Articles