ANALISIS KESALAHAN SISWA SMK DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI PERSAMAAN LINGKARAN BERDASARKAN TAKSONOMI SOLO PLUS DITINJAU DARI KEMAMPUAN MATEMATIKA DASAR

Authors

  • . Oktapiyanti IKIP Siliwangi
  • Risma Amelia IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p35-48

Keywords:

Error Analysis, SOLO Plus Taxonomy, Circle Equations

Abstract

The purpose of this study is to describe the mistakes made by students in solving circle equation questions based on the SOLO plus taxonomy. The method that is used in this study is descriptive qualitative method with 9 subjects of  XII grade vocational students in Cimahi. The data collection technique that was carried out is using a learning achievement test which consists of 4 question instruments describing the circle equation, interviewing techniques using the interview guide sheet instrument, and documentating. The results of this study are the overall percentage of students' answers in solving circle equation questions with high ability by 60%, students with medium ability by 50%, and students with low ability by 34%. The results of the analysis obtained based on the tests and the interviews are students find it difficult to solve circle equation questions. Then students' abilities are still at the Pre-structural, Unistructural, Multistructural, and Relational levels.

References

Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Bumi Aksara.

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225–233. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989

Ariyana, T., Fera, M., & Febrian. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Pada Level Multistruktural Berdasarkan Taksonomi Solo Plus Dalam Menyelesaikan Soal Materi Persamaan Lingkaran. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 55–63.

Baeti, N., & Murtalib, M. (2018). Analisis Keterampilan Geometri Siswa Dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tingkat Berpikir Van Hiele Di MTs Muhammadiyah 1 Malang. Supermat (Jurnal Pendidikan Matematika), 2(2), 39–50. https://doi.org/10.33627/sm.v2i2.96

Dewi, D. P., Mediyani, D., Hidayat, W., Rohaeti, E. E., & Wijaya, T. T. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Pada Materi Lingkaran dan Bangun Ruang Sisi Datar. 2(6), 371–378.

Fitri, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Persamaan Lingkaran. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 241. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.562

Fitriah, I. (2017). Profil Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Taksonomi Solo Plus Ditinjau dari Perbedaan Kemampuan Matematika. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 114–122.

Fitriani, N., Suryadi, D., & Darhim, D. (2018). the Students’ Mathematical Abstraction Ability Through Realistic Mathematics Education With Vba-Microsoft Excel. Infinity Journal, 7(2), 123. https://doi.org/10.22460/infinity.v7i2.p123-132

Fridgo, T., Yenti, I. N., & Heriyanti, S. (2016). Analisis Kesalahan Transformasi Soal Pada Kemampuan Representasi Matematis Secara Simbolik. Eksakta, 2, 24–30.

Hendriana, H., & Fitriani, N. (2019). Mathematical Abstraction of Year 9 Students Using Relistic Mathematics Education Based on the van Hiele Levels of Geometry. Jurnal Didaktik Matematika, 6, 1–11.

Mulyadi, M. (2013). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 128. https://doi.org/10.31445/jskm.2011.150106

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 993–1004. Retrieved from https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/1870

Putri, D. A. K. (2014). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal yang Berhubungan dengan Konstruksi Statis Tertentu Berdasarkan Taksonomi SOLO Plus pada Kelas X TGB SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 3, 59–66.

Rajab, Sukayasa, & Rochaminah, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penarikan Kesimpulan Logika Matematika di Kelas X SMA GRID Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 04(1), 193–206.

Utami, N. T., & Arcana, I. N. (2019). Pengembangan Youtube Pembelajaran Persamaan Lingkaran di SMA Menggunakan Videoscribe. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 155–165.

Widyawati, A., Afifah, D. S., & Resbiantoro, G. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Lingkaran Berdasarkan Taksonomi Solo Pada Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(1), 1–9.

Downloads

Published

2020-01-30

Issue

Section

Articles