ANALISIS KESULITAN SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI BARISAN DAN DERET DENGAN LANGKAH-LANGKAH MENURUT POLYA

Authors

  • Yana Pirmanto IKIP Siliwangi
  • Muhamad Farid Anwar
  • Martin Bernard

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.p%25p

Keywords:

Rows and sequences, Problem Solving, Polya Steps

Abstract

This study aims to analyze the difficulties of high school students in solving problems based on solving the material sequence and sequence with stages according to Polya. This type of research is a qualitative descriptive study. The analysis was carried out by giving a written test in the form of a question description with a total of 5 questions and interviews, then analyzing the results of tests and interviews with students. The method of data collection is done by a painted test accompanied by an interview. The results of the analysis show that: (1) students' ability to understand problems is low, that is around 28%, (2) ability to plan low resolution around 32%, (3) ability to solve problems very low around 16%, (4) ability to re-examine very low which is around 8%.

References

Argarini, D. F. (2018). Analisis Pemecahan Masalah Berbasis Polya pada Materi Perkalian Vektor Ditinjau dari Gaya Belajar. Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 91. https://doi.org/10.33477/mp.v6i1.448

Dirman, U. (2015). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI BARISAN DAN DERET MELALUI MODEL PBL DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN PEMECAHAN MASALAH DAN TANGGUNG JAWAB SISWA KELAS XI. Retrieved from http://repository.ut.ac.id/7122/

Fauzia, T. A., Juandi, D., & Purniati, T. (2017). Desain didaktis konsep barisan dan deret aritmetika pada pembelajaran matematika sekolah menengah atas, 1, 1–10.

Kurniawati, W. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Menurut Polya dalam Pembelajaran Based Learning Berdasarkan Gaya Berpikir Gregorc Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Gondang Rahun Ajaran 2016/2017. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/53580/11/NASKAH PUBLIKASI REVISI FIX.pdf

Maharani, S., & Bernard, M. (2018). Analisis Hubungan Resiliensi Matematik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 819–826.

Ningrum, L. S. (2013). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika dalam Bentuk Cerita Pokok Bahasan Barisan dan Deret pada Siswa Kelas XII SMA AL-ISLAM 3 SURAKARTA. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/23172/

Nurfauziah, & Zhanthy, L. S. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Bilangan Bulat, 01(02), 215–228. Retrieved from http://jonedu.org/index.php/joe/article/view/49

Nurhayati, N., & Bernard, M. (2019). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA KELAS X SMK BINA INSAN BANGSA PADA MATERI PERSAMAAN DAN PERTIDAKSAMAAN. Journal on Education, 1(2), 497–502.

Polya, G. (2004). How to Solve It. Retrieved from https://lms.umb.sk/pluginfile.php/37176/mod_folder/content/0/Polya_How-to-solve-it.pdf?forcedownload=1

Zulfikar, M. I. A., Achmad, N., & Fitriani, N. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIK SISWA SMP DIKABUPATEN BANDUNG BARAT PADA MATERI BARISAN DAN DERET, 2(2003), 1802–1810. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/173

Downloads

Additional Files

Published

2020-07-06

Issue

Section

Articles