ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PERSAMAAN DAN PERTIDAKSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL

Yeti Jumiati, Luvy Sylviana Zanthy

Abstract


This research aims to describe the mistakes of students in solving mathematical story problems, by using an indicator of concept errors, principle errors and operating errors. The subject of the study was the 8th grade students of Islamic Junior high school Daarul Fikri. The method used in this study is descriptive qualitative. Research and data collection using test and interview methods. The results of the sudy show that the mistakes made are concept errors where the subject cannot understand the concept of variables, the subject does not write an example and an error in translating the problem into a mathematical model. So that if a concept error is done automatically a principleerroe and an operation error must be made and the problem cannot be further analyzed because the subject cannot write the form of theequation so that the problem cannot be solved correctly.


Keywords


error analysis, story problems, equation and linear inequalities of one variable

Full Text:

PDF

References


Anwari, M. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dengan Gaya FI dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1–10.

Febriana, S. R. (2018). Desain Didaktis Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Melalui Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangkan Kemampuan dan Disposisi Komunikasi Matematis Siswa. Universitas Lampung Bandar Lampung.

Hanipa, A., & Andika Sari, V. T. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Siswa MTs Di Kabupaten Bandung Barat. 01(02), 15–22.

Katon, K. S., & Arigiyati, T. A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Polya Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 0(0), 576–580.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siswa SMP. 1(5), 993–1004.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165. https://doi.org/10.26594/jmpm.v1i2.639

Rahmawati, C., & Zhanty, L. S. (2018). Analisis Kemamampuan Komunikasi Siswa Menengah Terhadap Resiliensi Matematis. JPMI, X(X), 147–154.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. JPMI, 1(6), 1135–1142.

Turmudi. (2008). Landasan Filsafat dan Teori Pembelajaran Matematika. IKIP Bandung.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats