ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI SISWA SMP KELAS VII DALAM MENYELESAIKAN SOAL ARITMATIKA SOSIAL

Authors

  • Anisa Nurul Hasina IKIP Siliwangi
  • Euis Eti Rohaeti IKIP Siliwangi
  • Rippi Maya IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.p%25p

Keywords:

Kemampuan Komunikasi Matematika, Aritmatika Sosial, dan Deskriptif Kualitatif

Abstract

This study aims to analyze the mathematical communication skills of Grade VII students in solving social arithmetic problems. The method in this study is a descriptive qualitative method, the subject consists of 32 students of class VII D one of the State Junior High Schools in West Bandung Regency. The stages in this research are stage 1). Preparation, 2). Implementation and 3). Evaluation, the instrument used was a test instrument that had been validated with social arithmetic material. The data collection technique of this study was the result of the instrument. The results showed that students' mathematical communication skills were still low.

Author Biography

Anisa Nurul Hasina, IKIP Siliwangi

Fakultas Pendidikan Matematika dan Sains

References

Anggraeni, S. A., & Widayanti, E. (2019). Dalam Menyelesaikan Soal Open Ended. 3(2), 115–128.

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik Dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 25–32.

Hadin, Pauji, M. H., & Aripin, U. (2018). Analisis kemampuan koneksi matematik siswa mts ditinjau dari self regulated learning. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(4), 657–666.

Hendriana, H., Sumarmo, U., & Rohaeti, E. E. (2013). Kemampuan komunikasi matematik serta kemampuan dan disposisi berpikir kritis matematis. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 35–45.

Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematika Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu, 7(1).

Kurnia, H. I., Royani, Y., Hendiana, H., & Nurfauziah, P. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Smp Di Tinjau Dari Resiliensi Matematik. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 933–940.

Linarwati, M., Fathoni, A., & Minarsih, M. M. (2016). Studi Deskriptif Pelatihan Dan Pengembangan Sumberdaya Manusia Serta Penggunaan Metode Behavioral Event Interview Dalam Merekrut Karyawan Baru Di Bank Mega Cabang Kudus. Journal of Management, 2(2), 1–8.

Lutfianannisak, L., & Sholihah, U. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Komposisi Fungsi Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Tadris Matematika, 1(1).

Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 1–7.

Pane, N. S., Jaya, I., &, & Lubis, M. S. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Penyajian Data di Kelas VII MTs Islamiyah Medan T.P 2017/2018. Jurnal AXIOM, Volume VII, 97–109.

Permata & Kartono, S. (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Pada Model Pembelajaran TSTS Dengan Pendekatan Scientific. Unnes Journal of Mathematics Education., 4(2).

Prabowo, A., & Heriyanto. (2013). Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) Oleh Pemustaka di Perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 1–9.

Sriwahyuni, T., Amelia, R., & Maya, R. (2019). Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika. 3(1), 18–23.

Wijaya, T. T., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Materi Segitiga dan Segiempat pada Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(1), 1015–1026.

Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104.

Downloads

Published

2020-09-30

Issue

Section

Articles