ANALISIS KESULITAN SISWA SMP KELAS VIII PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Amsa Aulia Awwalin SMP Terpadu Cokroaminoto

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.p225-230

Keywords:

Polyhedron, Students Difficulties

Abstract

The purpose of this research is to find out how the students' ability in the school in solving problems about building flat side spaces related to objects in the surrounding environment. The method used in this research is descriptive qualitative. Where the population to conduct this research is eighth grade students of junior high school in the district of West Bandung. The test instrument was in the form of problem statements consisting of 5 questions. The results of this study indicate that students of class VIII at the school have difficulty in solving questions about the material to build flat side space.

References

Aly, B. F. N., Sujadi, A., & Taufiq, I. (2019). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Seyegan. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 135–144.

Amalia, Y. (2014). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. 1(2).

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120.

Crismono, P. C. (2017). Pengaruh Outdoor Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa The Influence of Outdoor Learning on The Mathematical Critical Thinking Skills of Students. Junal Pendidikan Matematika Dan Sains, Iv(2), 106–113.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Edumath, 3(2), 155–163.

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di SMP Negeri 12 Bandung. Axiom, VII(1), 18–30.

Hendriana, H. (2012). Pembelajaran Matematika Humanis dengan Metaphorical Thinking Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Infinity Journal, 1(1), 90.

Nailatussa’adah, U., Usodo, B., & Aryuna, D. R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Kecerdasan Spasial Siswa Kelas VIII SMP. Analisis Gabungan Strategi Memilih Notasi Yang Tepat Dan Membentuk Masalah Yang Setara Dalam Menentukan Sisa Pembagian, (3), 242–251.

Sari, kusnita damar, Rismayanti, & Puspitasari, I. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa MTs pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1.

Sholihah, D. A., & Mahmudi, A. (2015). Keefektifan Experiential Learning Pembelajaran Matematika MTs Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 175.

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287–298.

Sidik, M. J., Hendriana, H., & Sariningsih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Saat Menyelesaikan Soal Berpikir Kritis. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 837–846.

Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Downloads

Published

2021-01-31

Issue

Section

Articles