ANALISIS KESALAHAN SISWA BERDASARKAN KATEGORI NEWMAN DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI FUNGSI

Iis Asriah Nurfalah, Chandra Novtiar, Euis Eti Rohaeti

Abstract


This is a qualitative descriptive research with 20 students from class X PFPT-A SMKN 1 Cimahi as subjects. The objective is to find out the types of students’ errors when completing problem material functions referring to Newman error categories and their causes. The data analysis obtained from written tests and interviews. The data validity test was carried out by data reduction, data presentation, and data retrieval. The results showed that there were 4 types of errors made by students, namely errors of understanding by 16%, transformation errors by 15%, errors of process skills by 32%, and errors in writing answers by 1%. Moreover, the students’ error caused by several matters, such as the students not get used to the form of stories, unable to interpret the problem as a whole, the lack of practice in solving non-routine problems, and in a hurry when working on the questions.

Keywords


Errors Analysis, Newman Category, Function Material

Full Text:

PDF

References


Afifah, D. S. N. (2013). Identifikasi Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial Ditinjau Dari Perbedaan Kemampuan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1(1), 97–106.

Andriani, Ikhsan, M., & Anshari, B. I. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Motivasi Siswa SMP melalui Model Missouri Mathematics Project ( MMP ) dengan Menggunakan Game Matematika Online. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 55–63.

Basri, M. Y. (2017). Deskripsi Pemahaman Konsep Fungsi. Jurnal Nalar Pendidikan, 5(2), 93–102.

Handayani, K. (2017). Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahanmasalah Soal Cerita Matematika. Seminar Nasional Matematika (SEMNASTIKA).

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. Axiom, VII(1), 18–30.

Hastari, R. C. (2018). Analisis Kesulitan Penyelesaian Soal Matematika Ditinjau Dari Kecerdasan Emosional Mahasiswa Di Kabupaten Tulungagung. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(2), 180–196.

Herawati, A. S. (2014). Kontruksi Konsep Relasi Dan Fungsi Dalam Sistem GUI MATLAB. Prosiding Seminar Nasional Matematika Universitas Jember, 2, 268–271.

Islamiyah, A. C., Prayitno, S., & Amrullah. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP pada Penyelesaian Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Didaktik Matematika, 5(1), 66–76.

Kurniadi, G., & Purwaningrum, J. P. (2018). Kesalahan Siswa Pada Kategori Kemampuan Awal Matematis Rendah Dalam Penyelesaian Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(2), 55–66.

Mahmudah, W. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bertipe Hots Berdasar Teori Newman. Jurnal UJCM, 4(1), 49–56.

Oktaviana, D. (2017). Analisis tipe kesalahan berdasarkan teori newman dalam menyelesaikan soal cerita pada mata kuliah matematika diskrit. Jurnal Pendidikan Sains&Matematika, 5(2), 22–32.

Paladang, K. K., Indriani, S., & Dirgantoro, K. P. S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Kelas Viii Slh Medan Dalam Mengerjakan Soal Matematika Materi Fungsi Ditinjau Dari Prosedur Newman [ Analyzing Students ’ Errors In Solving Mathematics Problems In Function Topic S Based On Newman ’ S Procedures In Grade 8 At Slh. Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 93–103.

Rindyana, B. S. B., & Chandra, T. D. (2013). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Sistem Persamaan Linear dua Variabel Berdasarkan Analisis Newman (Studi Kasus MAN Malang 2 Batu). Artikel Ilmiah Universitas Negeri Malang, 1(2).

Satoto, S., Sutarto, H., & Pujiastuti, E. (2013). Analisis Kesalahan Hasil Belajar Siswa dalam Menyelesaikan soal dengan Prosedur Newman. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(2).

Waluyo, S. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Kelas XI Menyelesaikan Soal Fungsi Komposisi dan Fungsi Invers di SMA Al-Washliyah Tanjung Morawa T.A 2015/2016. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN, I, 839–852.

Yulius, U. lele. (2012). Analisis kesalahan memahami Trapezium Mahasiswa Program studi pendidikan Matematika. Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats