ANALISIS KESALAHAN SISWA PADA MATERI FUNGSI BERDASARKAN KRITERIA WATSON

Anisa Nurul Islami, Andini Nugrahaeni, Siti Rahmayani, Luvy Sylviana Zanthy

Abstract


This research was conducted with the aim of even more types of student errors in learning. The method used in this research is descriptive qualitative with the research subjects are 10 students from SMA Negeri 1 Gununghalu. Error analysis data  solving functional matter problems were obtained from written tests and interviews. Data processing in this study using Microsoft Excel. The result showed that, the level of understanding of students' mathematical concepts was low. This is known by the function material which show that the errors that are often made by students according to Watson’s criteria are missing data error and skill  problem  solving operations are lost and there are still students who cannot translate the questions into mathematical model and steps. Early in the work on the problem. In addition, students are also less thorough and do not understand the questions so that students do not get data or information which results in incomplete problem solving.

Keywords


Errors Analysis, Watson Category, Function Material

Full Text:

PDF

References


Aisyah, fitria N. K., Hariyani, S., & Dinullah, R. N. I. (2019). Analisis kesalahan penyelesaian soal cerita berdasarkan kriteria watson. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(1), 11–22.

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120–127. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171

Aulia, A. A. (2017). Pemahaman Konsep Fungsi Invers Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(2), 106–112.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang. JURNAL E-DuMath, 3(2), 155–163. https://doi.org/10.26638/je.460.2064

Farhan, M. S., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kesulitan Matematika Siswa MA dalam Menyelesaikan Soal Menggunakan Taksonomi Bloom. JPMI, 2(5), 307–314.

Fatimah, S. N., & Khotimah, R. P. (2015). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan dan Pertidaksamaan Linier di Kelas X SMK Prawira Marta Kartasura Tahun Ajaran 2014/2015. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMS, 49–61.

Kurniadi, G., & Purwaningrum, J. P. (2018). Kesalahan Siswa Pada Kategori Kemampuan Awal Matematis Rendah Dalam Penyelesaian Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(2), 55–66. https://doi.org/10.30870/jppm.v11i2.3754

Lutvaidah, U., & Hidayat, R. (2019). Pengaruh Ketelitian Membaca Soal Cerita terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 4(2), 179–188.

Mahmudah, S. (2015). Peningkatan Keterampilan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Menggunakan Media Kartu Kerja Pada Siswa Kelas II SDN Purworejo Kecamatan Kandat Kabupaten Kediri. PINUs, 1(2), 165–173.

Mujib, A. (2019). Kesulitan Mahasiswa dalam Pembuktian Matematis: Problem MaMtematika Diskrit. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 51–57. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Ningsih, N., Hariyani, S., & Fayeldi, T. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran Berdasarkan Kategori Watson. UNION : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 187–200.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, nawal ika, & Yulaida, S. (2015). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemahaman Materi Fungsi Komposisi Siswa Kelas XI Semester 2 MAN Pesanggaran Tahun Pelajaran 2014-2015. Pancaran, 4(4), 99–112.

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. Paper of Matematohir, 2(1), 1–2. https://doi.org/10.31219/osf.io/pcjvx

Yadrika, G., Amelia, S., Roza, Y., & Maimunah. (2019). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras dan Lingkaran. JPPM, 12(2), 195–212.

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar ditinjau dari Latar Belakang Pilihan Jurusan terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa di STKIP Siliwangi Bandung. 1(1). Retrieved from https://matematohir.wordpress.com/2019/12/03/hasil-pisa-indonesia-tahun-2018-turun-dibanding-tahun-2015/




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats