KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA DITINJAU DARI KONSENTRASI BELAJAR PADA MATERI STATISTIKA DASAR

Khoirunnisa Cahani, Kiki Nia Sania Effendi, Dadang Rahman Munandar

Abstract


The purpose of this article is to describe student’s mathematical understanding concept abilities based on concentration of learning. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The subjects of this study were students of class VIII at one of junior high schools in Karawang and then choose 3 people based on considerations made by researchers through purposive sampling and through the levels concentration of learning, namely high, medium, and low. Data collection techniques in this study used a mathematical understanding concept abilities test, and concentration of learning questionnaires. The results of the study based on the analysis that has been done show that: students in the category of high learning concentration can fulfillall indicators of the ability understanding mathematical concepts, students in the category of middle learning concentration can fulfill 2 indicators of the ability understanding mathematical concepts, and students in the category of low learning concentration can fulfill 1 indicator of the ability understanding mathematical concepts.


Keywords


Concentration of Learning, Statistics, Understanding Mathematical Concept

Full Text:

PDF

References


Adriani, W., Syamsurizal, Selaras, G. H., & Yogica, R. (2019). Identifikasi Tingkat Pemahaman Konsep Menggunakan Three-Tier. Atrium Pendidikan Biologi, 01(02), 1-8.

Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dengan Sistem Pesantren Modern di Samarinda. Psikoborneo : Jurnal Ilmiah Psikologi, 07(04), 965-972.

Ardilla, A., & Hartanto, S. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa MTS Iskandar Muda Batam. Pythagoras : Jurnal Progam Studi Pendidikan Matematika, 06(02), 175-186.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arnidha, Y. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Bangun Datar. JPGMI: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam, 03(01), 53-61.

Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh Tingat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Batang. JPS : Jurnal Pendidikan Sains, 03(01), 30-33.

Bella, Y., Suhendri, H., & Ningsih, R. (2019). Peranan Metode Pembelajaran The Power of Two Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Mercumatika: Junal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 03(02), 129-135.

Cahani, K., & Effendi, K. N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar Segiempat. SJME, -.

Dahliah. (2017). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) di Kelas VII.2 SMP Negeri 1 Barru. Jurnal Saintifik, 01(01), 1-6.

Hasanah, U., Ahmad, R., & Karneli, Y. (2017). Efektivitas Layanan Penguasaan Konten untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. PROCEEDINGS ICES International Counseling and Education Seminar , 143-148.

Kholidah, I. R., & Sujadi, A. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 04(03), 428-431.

Lestari, F. (2018). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Dengan Menerapkan Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran IPA. Diakses tanggal 11 Juni 2020 dari http://eprints.umsida.ac.id/3110/.

NCTM. (2000). Principle and Standards for School Mathematic. Virginia: NCTM.

Nurhasanah, I. (2017). Efektivitas Model Pembeajaran Kumon Terhadap Konsentrasi Belajar dan Prestasi Bahasa Arab Siswa Sekolah Dasar (Studi Eksperimen Siswa Kelas V SD Muhammadiyah Sagan Yogyakarta). Tesis, Diakses tanggal 23 Juni 2020 dari http://digilib.uin-suka.ac.id/28215/.

Pujiati, Kanzunnudin, M., & Wanabuliandari, S. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SDN3 Gemulung Pada Materi Pecahan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 01(01), 37-41.

Syarifah, L. L. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika SMA II. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 57-71.

Yohanes, F., & Sutriyono. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Berdasarkan Taksonomi Bloom dalam Menyelesaikan Soal Keliling dan Luas Segitiga Bagi Siswa Kelas VIII. JPM: Jurnal Mitra Pendidikan, 02(01), 23-35.

Zaini, K. (2018). Penerapan Model Student Facilitator and Explaining (SFAE) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Aljabar Linier Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Equation , 111-120.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats