ANALISIS KEMAMPUAN METAKOGNISI SISWA SMP PADA MATERI SEGITIGA

Authors

  • Widya Marliana Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Indrie Noor Aini Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.p%25p

Keywords:

Metacognition Ability, Triangle

Abstract

This study aims to describe and analyze the metacognition attainment of junior high school students when solving math problems on triangular material. The research was conducted using descriptive qualitative methods.  The research subjects consisted of 3 students of class VIII at one of the junior high schools in Bekasi Regency, each of whom had high, medium and low math abilities. Data were collected by means of 1 test question representing all indicators of metacognition ability. Data were analyzed by giving a score on each subject's answer, then the score was converted into a percentage value. The test results were analyzed based on indicators of the ability of metacognition is Awareness, Regulation, and Evaluation. The results showed that students with high mathematical ability (ST) had metacognition attainment of 75%, students with moderate mathematical ability (SS) had metacognition achievement of 25%, and students with low mathematical abilities (SR) had metacognition achievement of 12.5%. Students with moderate math abilities (SS) and students with low math abilities (SR) have not used metacognition abilities to the maximum.

References

Adhitama, R. S., Kusnadi, & Supriatno, B. (2018). Kesadaran Metakognitif Siswa dalam Pembelajaran Berbasis Proyek pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(1), 39–45.

Afinnas, F. T., Masrukan, & Kurniasih, A. W. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dengan Model Self-Regulated Learning Menggunakan Asesmen Kinerja Ditinjau dari Metakognisi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 197–207. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/19570

Aji, A. S., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Aktivitas metakognisi siswa dalam menyelesaikan masalah segiempat berdasarkan perbedaan kemampuan matematika 123. Prosiding Sendika, 5(1), 705–711.

Annur, M. F., Sujadi, I., & Subanti, S. (2016). Aktivitas Metakognisi Siswa Kelas X SMAN 1 Tembilahan dalam Pemecahan Masalahan Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. 4(7), 720–730.

Fajriani, & Nurdahniar. (2016). Pengaruh Metakognisi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X Sma Negeri Se Kabupaten Bulukumba. Prosiding Seminar Nasional, ISSN 2443-1109, 02(1), 285–290.

Firnanda, V., & Pratama, F. W. (2020). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Segitiga Berdasarkan Teori Van Hielle. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(September), 487–498.

Gunawan, A. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V Sdn 59 Kota Bengkulu. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 216–225. https://doi.org/10.33369/pgsd.9.2.216-225

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Rajawali Pers.

Novita, T., Widada, W., & Haji, S. (2018). Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA dalam Pembelajaran Matematika Berorientasi Etnomatematika Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 41–54. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr

Nurhayati, Hartoyo, A., & Hamdani. (2017). Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Datar Di Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol. 6, No, 1–13.

Nurussafa’at, A. F., Sujadi, I., & Riyadi. (2016). Soal Cerita Pada Materi Volume Prisma Dengan Fong ’ S Shcematic Model For Error Analysis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa ( Studi Kasus Siswa Kelas VIII Semester II Smp It Ibnu Abbas Klaten Tahun Ajaran 2013 / 2014 ). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(2), 174–187.

Panjaitan, B. (2016). Karakteristik Metakognisi Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Tipe Kepribadian. Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1). https://doi.org/10.17977/jip.v21i1.6479

Purnomo, D. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MELALUI AKTIVITAS METAKOGNISI MATEMATIS. Pi: Mathematics Education Journal, 2(1), 40–53.

Putri, R. S., Susanto, & Kurniati, D. (2015). Analisis Keterampilan Metakognitif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berbasis Polya Subpokok Bahasan Garis dan Sudut Kelas VII-C di SMP Negeri 1 Genteng Banyuwangi ( The Analysis of Student ’ s Metacognition Skills in Resolving Mathematics Prob. Artikel Ilmiah Mahasiswa, II(1), 1–7.

Rahmat, A., Tandililing, E., & Oktavianty, E. (2017). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal-soal pada materi hukum kirchoff di SMAN 1 Meranti. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(10), 2–16. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/22125

Sari, R. K. (2018). Analisis Newman dalam Menyelesaikan Soal Statistika Ditinjau dari Metakognitif Tacit Use. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 157–166. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.157-166

Setyaningrum, D. U., & Mampouw, H. L. (2020). Proses Metakognisi Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Perbandingan Senilai dan Berbalik Nilai Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9.

Sholekah, L. M., Anggreini, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau Dari Koneksi Matematis Materi Limit Fungsi. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 1(2), 151–164. https://doi.org/10.30738/wa.v1i2.1413

Downloads

Published

2021-03-11

Issue

Section

Articles