ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL TRIGONOMETRI BERDASARKAN KRITERIA WATSON

Authors

  • Adinda Cahyani Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Indrie Noor Aini Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.p%25p

Keywords:

Error analysis, Watson's criteria, Trigonometry

Abstract

This study aims to analyze the mistakes made by students in solving trigonometric questions based on Watson's criteria. The research method used is descriptive qualitative method. The subjects studied in this study were students of class XI MIPA 1 in one of the public high schools in Karawang Regency. The sampling technique was purposive sampling. The instrument used in this study was a test instrument in the form of trigonometric questions. The data analysis techniques used were: data collection, data reduction, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the location of the mistakes made by students is inappropriate procedures (IP), omitted data (od), omitted conclusions (oc), and skills hierarchy problems (SHP). The cause of students making incorrect procedural errors is not understanding the concept of solving problems and not understanding how to write down the process of solving steps, the cause of missing data errors is their inadequacy in presenting data that should be used, missing conclusions are inability to link data previously known / obtained to draw a conclusion, and the error of the skill hierarchy problem is the inaccuracy of students when calculating.

References

Ayu, L. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMK Kelas XI Dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri. Sigma, 5(2), 49. https://doi.org/10.36513/sigma.v5i2.733

Guswanto, E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Identitas Trigonometri Berdasarkan Kriteria Watson Ditinjau Dari Gaya Belajar. Universitas Jember.

Hartati, L. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Linier Dasar Berdasarkan Kriteria Watson. Simposium Nasional Ilmiah, (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah melalui Hasil Riset dan Pengabdian kepada Masyarakat), 97–104. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.324

Hidayat, W., & Aripin, U. (2020). Identifikasi Kesalahan Jawaban Mahasiswa Pada Mata Kuliah Trigonometri Berdasarkan Dimensi Pengetahuan Krathwohl. 4(1), 142–153.

Insani, M. I., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Epistemological Obstacle Siswa SMA pada Materi Trigonometri. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 547–558. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.547-558

Junaidi, M. K. P., & Lutfianto, M. (2015). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi. Jurnal Penelitian Geografi, 3(4), 252966.

Lestari, W., & Nirmala, N. A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Segitiga dan Segi Empat Berdasar pada Taksonomi Bloom Ranah Kognitif. Prosiding Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika Universtas Indraprasta, 65–72.

Mafruhah, L., & Muchyidin, A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan kriteria Watson. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1), 24–35. https://doi.org/10.21831/pg.v15i1.26534

Niken, Susanto, Toto, & Setiawan, B. (2012). Penerapan Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Reciprocal Dalam Mengatasi Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika Kelas IX SMP N 1 Pakusari Pokok Bahasan Statistika Semester Ganjil Tahun Ajaran 2012/2013. Kadikma, 3(3), 95–108.

Nur Aly, B. F., Sujadi, A. A., & Taufiq, I. (2019). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Seyegan. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 135–144. https://doi.org/10.30738/union.v7i1.4050

Palayukan, H., & Pelix, L. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan Trigonometri Pada Segitiga Siku-Siku Berdasarkan Kriteria Watson Di Kelas X SMA Katolik Rantepao. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 47–60.

Putri, B. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Kelas X.2 SMA Stella Duce Bantul Tahun Ajaran 2015/2016 Dalam Menyelesaikan Masalah Nyata Materi Trigonometri. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Sukmana, E. I., & Arhasy, H. E. A. R. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Kawali Tahun Ajaran 2018/2019. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 176–186.

Wulandari, S., & Gustell, M. U. (2020). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Trigonometri Siswa Kelas X SMA. Math Educa, 4(1), 64–80.

Wulandari, V. A. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Memecahkan Masalah Open Ended Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Pada Materi Pecahan Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Jember. Universitas Jember, Jember

Downloads

Published

2021-03-26

Issue

Section

Articles