ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI HIMPUNAN

Authors

  • Shelly Fitri Andini Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rina Marlina Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.p%25p

Keywords:

Mathematical Communication Ability, The Set

Abstract

The aim of this research is to analyze the level of mathematical communication skills in junior high school on set material. The research is for seventh grade student from one the school in Kabupaten Karawang. with the total of students are 16 and using descriptive qualitative method. Accumulation data was obtained by giving a test of mathematical communication skills in the form of 5 question essay about set material. The accumulation data technique for this researh is using three stateg, those stage are the first stage is reduction data, the second stage is explaining the data and the third stage is evaluation. The result of the study from the 5 questions of the mathematical communication skills are obtaining result from question number 1 to 4 belong to the low category with a percentage of ≤ 33%. While the result from question number 5 belong to the medium category with a percentage of > 33%. It can be concluded from the result obtained that skills of mathematical communication junior high school student are in the low category because there are four questions belong to the low category with a percentage of ≤ 33%.

References

Aminah, S., Wijaya, T. T., & Yuspriyati, D. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII Pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–22. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.29

Choridah, D. T. (2013). Peran Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Berpikir Kreatif Serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 194–202. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i2.35

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Nurussafa’at, A. F., Sujadi, I., & Riyadi. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Volume Prisma Dengan Fong’s Shcematic Model For Error Analysis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa (Studi Kasus Siswa Kelas VIII Semester II SMP IT IBNU ABBS Klaten Tahun Ajaran 2013/2014). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(2), 174–187.

Rahmawati, N. S., Bernard, M., & Akbar, P. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMK Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV). Journal On Education, 01(02), 344–352.

Ramadhan, I., & Minarti, E. D. (2018). Kajian Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran. Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 151–161.

Rusydah, A. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Scramble Terhadap Komunikasi Matematis Peserta Didik Pada Materi Himpunan Kelas VII MTs Istifaiyah Nahdliya ( MTs-IN ) Banyurip Ageng Kota Pekalongan Tahun Pelajaran 2017/2018. 1–293.

Sumarmo, U. (2016). Pedoman Pemberian Skor pada Beragam Tes Kemampuan Matematik Bahan Ajar Mata Kuliah Evaluasi Pembelajaran Matematika pada Program Magister Pendidikan Matematika STKIP Siliawangi.

Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.2

Wardhani, D., Subanji, S., & Qohar, A. (2016). Penalaran Analogi Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Luas Dan Keliling Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1764–1773. https://doi.org/10.17977/jp.v1i9.6771

Wijaya, T. T., & Afrilianto, M. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smk. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(1), 53–60. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i1.p53-60

Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.36

Yani, R. (2012). Pengembangan Instrumen Dan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi, Penalaran Dan Koneksi Matematis Dalam Konsep Integral. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 44–52.

Downloads

Published

2021-03-19

Issue

Section

Articles