ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN PROSEDUR POLYA
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p749-754Keywords:
Error analysis, Polya's completion stepsAbstract
This research aims to analyze the types of errors caused by students in solving math story problems based on Polya's completion steps. This research used a descriptive research method with a qualitative approach and the research subjects were 22 students of class 10. The data collection technique used was a description test with 3 items. The results showed that the student's errors at the step of understanding the problem were 32.46% with a fairly high category, the student's errors at the step of making a plan were 12.93% with a small category, the student's errors at the step of carrying out the plan were 25.19% with a high enough category, and the student’s errors at the step of look back at the completed solution were of 29.43% with a high enough category.References
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdikbud.
Is, W. (1998). Pssm. Journal of Equine Veterinary Science, 18(11), 719. https://doi.org/10.1016/s0737-0806(98)80482-6
Jana, P. (2018). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Pokok Bahasan Vektor. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.398
Kristofora, M., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas VII Smp. Prisma, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.35194/jp.v6i1.24
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Nuraidah, S., Sarifah, F. S. D., Riajanto, M. L. E. J., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Mts Negeri Di Bandung Barat Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 547. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p547-558
Polya, G. (1978). How to solve it: a new aspect of mathematical method second edition. In The Mathematical Gazette (Vol. 30, p. 181). http://www.jstor.org/stable/3609122?origin=crossref
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta.
Qomariyah, N. (2016). Profil Pemahaman Siswa Sma Dalam Memecahkan Masalah Persamaan Kuadratditinjau Dari Perbedaan Kepribadian Extrovert Dan Introvert. APOTEMA : Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 2(1), 87–95. https://doi.org/10.31597/ja.v2i1.135
Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379
Widodo, S. A. (2013). Analisis Kesalahan Dalam Pemecahan Masalah Divergensi Tipe Membuktikan Pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 46(2), 106–113. dodok_chakep@yahoo.com.