ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25pKeywords:
Problem Solving Skill, Polya StageAbstract
The research aim to analyzes the ability problem solving mathematical students. a method of research used is descriptive qualitative .The subject of study is 27 students XI at one state senior high school in kabupaten bogor . Technique data collection with use of the instruments tests the ability of problem solving mathematical matter system of equations linear two variables .Technique data analysis three steps, those check their answers students , provides the data test , and draw conclusions the research .The results from the study is the percentage of achievement the ability problem solving mathematical students at the understanding a problem of 30 % , at devising a plan of 52 % , at carrying out of 52 % and looking back of 50 %. This shows that the problem solving mathematically students are on medium category.References
Farida, N. (2015). Analisis kesalahan siswa smp kelas viii dalam meyelesaikan soal cerita matematika. Jurnal Aksioma, 4(2), 42–52.
Hadiana, M. R., Widodo, S. A., & Setiana, D. S. (2020). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan masalah segiempat ditinjau dari perkembangan kognitif. Journal of Honai Math, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.30862/jhm.v3i1.82
Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis dan adversity quotient siswa smp melalui pembelajaran open ended. Jurnal JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109. https://doi.org/10.1016/S0962-8479(96)90008-8
Ilmiyana, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA ditinjau dari Tipe Kepribadian Dimensi Myer Briggs Type Indicator (MBTI). UIN Raden Intan Lampung.
Irawan, I. P. E., Suharta, I. G. P., & Suparta, I. N. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan pemecahan masalah matematika: pengetahuan awal, apresiasi matematika, dan kecerdasan logis matematis. Prosiding Seminar Nasional MIPA 2016, 69–73.
Kristofora, M., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan masalah matematika dengan menggunakan langkah polya siswa kelas vii smp. Jurnal Prisma, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.35194/jp.v6i1.24
Martin, I., & Kadarisma, G. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sma pada materi fungsi. 3(6), 641–652. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.641-652
Ngilawajan, D. A. (2013). Proses berpikir siswa sma dalam field independent dan field dependent. Pedagogia, 2(1), 71–83.
Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis kesalahan siswa smk dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematik pada materi program linear. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20.
Rahmmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp ditinjau dari resiliensi matematis siswa smp. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 187–202. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v18i2.4387
Raudho, Z., Handayani, T., & Syutaridho. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Pytagoras. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 101–110.
Rio, M., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik siswa Smp pada materi bilangan bulat. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 70–81. https://doi.org/10.26877/aks.v11i1.6105
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa berdasarkan kemampuan awal matematika. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130.
Wahyu, A., Wibowo, T., Kurniawan, H., & Purworejo, U. M. (2019). Analisis kemampuan looking back siswa dalam pemecahan masalah matematika. 5(1), 81–87.
Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan prosedur polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144
Zakiyah, S., Imania, S. H., Rahayu, G., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan penalaran matematik serta self-efficacy siswa Sma. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 647. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p647-656.