ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA KELAS VII SMP PADA MATERI BENTUK ALJABAR DI SMP IT NURUL HUDA BATUJAYA

Authors

  • Silfina Ihza Hayati Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rina Marlina Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p827-834

Keywords:

Understanding of mathematical concepts, algebraic form

Abstract

Describing students' abilities in understanding mathematical concepts in class VII SMP IT Nurul Huda Batujaya in learning mathematics in algebraic forms is the aim of the study. Using a qualitative descriptive method and then data analysis, namely, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The research instrument used tests and interviews. The type of test is a description test. Judging from the results of the student's ability test on algebraic form material in understanding concepts, it is classified as low. As well as the results of interviews with students who find difficulties including: difficulty in distinguishing elements that exist in algebraic form, difficulties in substituting equations, and difficulties in arithmetic operations in algebraic forms.

References

Annisa, R., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmatika Menggunakan Tahapan Kesalahan Newman. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 522–532.

Effendi, K. N. S. (2017). Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII pada Materi Kubus dan Balok. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(2), 10–17.

Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229–239.

Hanifah, H., & Abadi, A. P. (2018). Analisis pemahaman konsep matematika mahasiswa dalam menyelesaikan soal teori grup. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 235–244.

Ilham, A. S., Fazri, Z., & Yusri, W. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas IX SMP Negeri 5 Pariaman. Universitas Bung Hatta.

Kartika, Y. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas vii smp pada materi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 777–785.

Kesumawati, N. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Semnas Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2, 231–234.

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493–504.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP dalam pembelajaran menggunakan model penemuan terbimbing (discovery learning). Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).

Mulyani, A., Indah, E. K. N., & Satria, A. P. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Bentuk Aljabar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 251–262.

Ningsih, Y. L. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematika mahasiswa melalui penerapan lembar aktivitas mahasiswa (LAM) berbasis teori APOS pada materi turunan. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(01).

Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9–16.

Downloads

Published

2021-07-11

Issue

Section

Articles