ANALISIS KESULITAN DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI BARISAN PADA SISWA SMA

Authors

  • Mita Wulandari IKIP SILIWANGI
  • Wahyu Setiawan IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Keywords:

Difficulty analysis, sequences

Abstract

This research was conducted to analyze the difficulties experienced by high school students when solving problems regarding the line material. The method used is descriptive qualitative research. This research was conducted at one of the public high schools in Karawang for the 2020-2021 academic year with the subjects of class XII totaling 26 students. The technique for collecting research data is by giving a test in the form of description questions, amounting to 6 questions with predetermined indicators. Data analysis was carried out, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the analysis show that (1) students with heterogeneous mathematical abilities still have difficulty understanding and solving problems regarding the sequence material; (2) the students' difficulties with the sequence material, namely the lack of understanding of the questions and formulas to be used; (3) the students' abilities in understanding a concept in the Line material still need to be explored or trained more deeply.

References

Annisa, R., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmatika Menggunakan Tahapan Kesalahan Newman. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 522–532.

Darmawan, I., Kharismawati, A., Hendriana, H., & Purwasih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 71–78.

Dinnullah, R. N. I., Noni, E., & Sumadji, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa pada Penyelesaian Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman. Jurnal Tadris Matematika, 2(2), 175–184.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi kemampuan berpikir kreatif matematika pokok bahasan peluang. JURNAL E-DuMath, 3(2).

Fahlevi, M., & Zanthy, L. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan soal uraian pada materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 3(4). https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.3379

Fauzan, G. A., Agina, S., & Setiawan, W. (2020). Analisis Kemampuan dan Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Berpikir Logis Matematik Siswa SMP dengan Penggunaan Geogebra. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 53–63.

Hardiyanti, A. (2016). Analisis Kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal matematika pada materi barisan dan deret. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP I), 2(2), 78–88.

Kharisma, E. N. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMK Pada Materi Barisan dan Deret. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 62–75. https://doi.org/10.15642/jrpm.2018.3.1.62-75

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p493-504

Patmalasari, D., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2017). Karakteristik Tingkat Kreativitas Siswa yang Memiliki Disposisi Matematis Tinggi dalam Menyelesaikan Soal Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 30–38.

Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMA Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Pada Materi Barisan Dan Deret Dengan Langkah-Langkah Menurut Polya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4), 371–384. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.371-384

Rahmawati, N. K. (2017). Implementasi Teams Games Tournaments dan Number Head Together ditinjau dari Kemampuan Penalaran Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 121–134.

Rismayantini, Nurajizah, S., Hidayat, W., & Rohaeti, E. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Smk Kelas Xi Dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan Geometri. MAJU, 7(2). https://doi.org/10.31100/histogram.v4i1.511

Septiahani, A., Melisari, & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. Mosharafa Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 311–322.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Yuliana, C., Sanusi, & Maharani, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Kemampuan Siswa. Educatif: Journal of Education Research, 1(1), 17–26. https://doi.org/10.36653/educatif.v1i1.3

Zulhamma, R. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal LEMMA, 6(2), 313–322. https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.3379

Downloads

Published

2021-05-21

Issue

Section

Articles