PENINGKATAN DAYA INGAT SISWA TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENGGUNAAN TEKNIK MNEMONIC PADA KELAS XI MAS AL-BARAKAH

Authors

  • Ike Anggriyani Universitas Labuhanbatu
  • Nurlina Ariani Hrp Universitas Labuhanbatu

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Keywords:

Memory, Mathematics Learning, Mnemonic

Abstract

This study used a pre-experimental research method to determine the increase in memory of class XI MAS Al-Barakah students on learning mathematics by applying mnemonic techniques. The subjects in this study were 20 students of class XI MAS Al-Barakah. The instrument used in this study was a description test of 7 questions which had been adjusted to the memory indicators. then this essay test is given in accordance with the research design used in this study is the One-Group Post-Re-Test. However, before the posttest and re-test research, first a pretest test was given to determine students' memory. The results of each test were given with a low level of student memory pretest, namely 35%, and posttest giving students a moderate level of memory, namely 55%. So it can be concluded that the more often given the test, the better the memory of the students. an increase in student memory. Thus, the results of this study indicate an increase in the memory of class XI MAS Al-Barakah students towards learning mathematics by using mnemonic techniques.

Author Biographies

Ike Anggriyani, Universitas Labuhanbatu

Pendidikan Matematika

Nurlina Ariani Hrp, Universitas Labuhanbatu

Pendidikan Matematika

References

Agung, H., & Yogyawan. (2016). Implementasi Boyer-Moore Pada Aplikasi Pencarian Rumus Matematika dan Fisika. Teknik Informatika, Universitas Bunda Mulia, Jakarta, III(I), 74–85.

Aini, S. (2013). Pengaruh Ingatan dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Fisika di Ma Madani Alauddin PaoPao Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 63–76.

Andriani, T., Suastika, I. K., & Sesanti, N. R. (2017). Analisis Kesalahan Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Kelas X TKJ SMKN 1 Gempol Tahun Pelajaran 2016/2017. Pi: Mathematics Education Journal, 1(1), 34–39. https://doi.org/10.21067/pmej.v1i1.1998

Ardika, Y. (2016). Efektivitas Metode Mnemonik Ditinjau dari Daya Ingat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X TPA SMK N 2 Depok Sleman. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. https://doi.org/10.15294/kreano.v7i1.5006

Hasanah, T. A. (2019). Penggunaan media flash card untuk meningkatkan daya ingat kosakata bahasa inggris siswa kelas 4 sekolah dasar. Jurnal Primaria Educationem, 2(2), 187–192.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Julyanti, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa di Kelas VII SMP Budi Utomo. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 5(2), 43–46. https://doi.org/10.36987/jpms.v5i2.1504

Khairani, M., & Febrinal, D. (2020). Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay ( CRH ) terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 54–60.

Maghy, S. J. (2015). Effectiveness of Mnemonics on Achievement of Students in Mathematics at Highschool Level. 5, 1–4.

Mones, anselmus yata. (2020). Upaya Meningkatkan daya ingat siswa kelas IV melalui penerapan metode praktek dan latihan terstruktur pada mata pelajaran pendidikan agama katolik. Jurnal Selidik, 1(1), 19.

Muliana, M., & Nuraina, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournamen (TGT) dan Alat Peraga. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 6(2), 41–46. https://doi.org/10.36987/jpms.v6i2.1679

Nurhalifah, Lestari, N., & Yusuf, M. (2020). Jurnal Biosains dan Edukasi Efektifitas Media Pembelajaran Word Search Puzzle dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa pada Materi Ekosistem Kelas VII di SMP Muhammadiyah Kupang Tahun Ajaran 2018 / 2019. Jurnal Biosains Dan Edukasi, 2(1), 17–23.

Rahmawati, Y. (2019). Strategi Mnemonic dengan Menggunakan Kartu Make a match pada Materi Trigonometri. Menara Ilmu, 13(3), 173–180.

Sari, D. M., Surantoro, & Ekawati, E. Y. (2013). Analisis Kesalahandalam Menyelesaikansoal Materi Termodinamika Pada Siswasma. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 3(2), 33–39.

Simamora, S., & Sidabutar, H. (2018). Efektivitas Metode Mnemonik Terhadap Daya Ingat Pada Materi Protista Di Kelas X Sma Budi Murni 3 Medan Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(2), 103–108. https://doi.org/10.24114/jpp.v6i2.10147

Simatupang, isnani nuraminah, Hasibuan, lily rohanita, & Irmayanti, I. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Higher Order Thinking. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 5(2), 53–59. https://doi.org/10.36987/jpms.v5i2.1561

Susdarwono, E. T. (2020). Meningkatkan Kemampuan Siswa Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Matematika Mastering 4 ( Four ) Basic Procedures of Arithmatics To Improve Basic School Students ’ Ability In Completing Mathematics Problems. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 6(2), 72–84.

Yahya, N. A., Ahmad, R., Abdullah, I. I., Mohamad, N., & Daud, K. M. (2017). Mnemonics of Basic Differentiation and Integration for Trigonometric Functions. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(11). https://doi.org/10.6007/ijarbss/v7-i11/3572

Downloads

Published

2021-05-28

Issue

Section

Articles