ANALISIS KESULITAN SISWA SMP KELAS VII DALAM MEMAHAMI MATERI SEGIEMPAT DAN SEGITIGA DALAM PEMBELAJARAN DARING

Isna Sani Hidayah, Nelly Fitriani

Abstract


Mathematics has an important role to play in life. But the reality in the field shows that many students still have difficulty in understanding math lessons, including geometry. The evidence in the field shows that the results of learning geometry are still low. The difficulty in understanding this geometry material has an impact on other materials related to the geometry material itself. Students will have difficulty in associating material with each other. This study aims to analyze the causes of students' difficulty in understanding Quadrilateral and Triangular materials in online learning. The research method used is qualitative method with case study type. The research subjects were taken as many as 9 students from grade VII E MTs Negeri 3 Purwakarta. The results showed that there are still many students who have difficulty in triangular and quadrilateral materials in grade VII MTs Negeri 3 Purwakarta caused by several different factors.


Keywords


Difficulty, Quadrilateral, Triangle, Online

Full Text:

PDF

References


Abdussakir, A. (2009). Pembelajaran geometri sesuai teori Van Hiele. Madrasah, 2(1).

Amelia, R., Aripin, U., & Hidayani, N. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematik siswa smp pada materi segitiga dan segiempat. 1(6).

Ardianzah, M. A., & Wijayanti, P. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman Pada Materi Bangun Datar Segiempat. MATHEdunesa, 9(1), 40–47.

Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

Bali, M. M. E. I. (2019). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam distence Learning. 3.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Dewi, S. C., Slamet, H. W., & MM, M. P. (2017). Analisis kesulitan pemahaman konsep pada materi Segitiga dan segi empat di kelas VII SMP Negeri 2 Kembang Tahun Ajar 2016/2017. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Effendi, A. (2016). Implementasi Model Creative Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognitif Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. JPPM Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 9(2), 165–176.

Farida, N. (2015). Analisis kesalahan siswa SMP kelas VIII dalam menyelesaikan masalah soal cerita matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 4(2).

Fitriani, N., & Nurfauziah, P. (2019). Gender and Mathematical abstraction on Geometry. Journal of Physics: Conference Series, 1315(1), 12052.

Fitriani, N., Suryadi, D., & Darhim. (2018). Analysis of mathematical abstraction on concept of a three dimensional figure with curved surfaces of junior high school students. 0–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1132/1/012037

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home ( SFH ) Selama Pandemi Covid 19 Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home ( SFH ) … .. 8(1), 496–503.

Lipianto, D., & Budiarto, M. T. (2013). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesakan soal yang berhubungan dengan persegi dan persegipanjang berdasarkan taksonomi solo plus pada kelas vii. Mathedunesa, 2(1). http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/1218

Nursaadah, I., & Risma, A. (2018). Analisi Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada Materi Segiempat dan Segitiga. Jurnal Numeracy, 5(1), 1–9.

Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya.

Rahayu, novi sri, Budiyono, & Kurniawati, I. (2013). Eksperiment Pembelajaran Matematika Dengan Model Problem Solving Pada Sub Materi Ditinjau Dari Aktivitas Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Semester Ii Smp Negeri 2 Jaten Karanganyar Tahun. 1(1), 54–60.

Sholiha, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Jurnal “Mosharafa,” 6(2), 287–298.

Sumarni, S. (2018). Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Sumiati, A., & Agustini, Y. (2020). Analisis kesulitan menyelesaikan soal segi empat dan segitiga siswa smp kelas viii di cianjur. 04(01), 321–330.

Yulia, I. B., & Putra, A. (2020). Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Secara Daring. 2(2), 327–335.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats