ANALISIS KESULITAN SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI ARITMATIKA SOSIAL MELALUI PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Nita Nopita IKIP Siliwangi
  • Tina Rosyana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

Difficulty Analysis, Social Arithmetic, Online Learning

Abstract

The current situation is hit by the COVID-19 pandemic, so research is carried out through online learning on social arithmetic material with the aim of describing and knowing students' difficulties when working on questions. The data collection technique used Google forms and the research subjects were in class VIII H at SMPN 1 Nagreg, totaling 20 students. The method in this research is descriptive qualitative, the research instrument is a test of social arithmetic material in the form of 5 description questions. Factors that cause difficulties in working on social arithmetic problems, including: (1) in understanding the questions students have difficulty (2) students find it difficult to transform questions; and (3) students find it difficult to work on the questions. The results of this study obtained data that it is still difficult for students to solve social arithmetic problems. The percentage value of students' answers is mostly on the indicators determining gross, net and tare in the cognitive domain of C5 with a percentage of answers of 35% including the very low category.

References

Purwanto et al., (2020). Motivasi Dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Siswa Kelas Vii Smpn 3 Karawang Tahun. 8(3), 197–202.

Evijayanti, W., & Khotimah, R. P. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial. Publikasi Ilmiah: FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Fitri, N. M. A. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Smp dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial. Prosiding Sesiomadika, 1(1a).

Kurniawan, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Journal on Education, 2(2), 225–232.

Mahdayani, R. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Aritmetika, Aljabar, Statistika, Dan Geometri. Jurnal Pendas Mahakam, 1(1), 86–98.

Novilanti, F. R. E., & Suripah, S. (2021). Alternatif Pembelajaran Geometri Berbantuan Software GeoGebra di Masa Pandemi Covid-19 Alternatif Pembelajaran Geometri Berbantuan Software GeoGebra di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 357–367.

Putra, H. D., Setiawan, H. N., Devina R. I., Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Di Bandung Barat. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 11(1).

Sapitri, Y., Fitriani, N., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmetika Sosial. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), 567–574.

Sari, T. T., & Cahyono, A. H. (2020). Pengembangan E-Learning Berbasis Android “Fun Math†Sebagai Alternatif Belajar Matematika di Tengah Pandemi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1283–1298.

Setiyawan, R. A., & Wijayanti, P. S. (2020). Analisis Kualitas Instrumen Untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Selama Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(2), 130–139.

Tasdik, R. N., & Amelia, R. (2021). Kendala Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring Matematika di Situasi Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 510–521.

Wahyuni, A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 134–142.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan belajar matematika siswa kelas V sekolah dasar kota Balikpapan pada materi satuan waktu tahun ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24–32.

Zulkarnain, Z. (2020). Uji Coba Penerapan Pembelajaran Matematika dengan Metode Tabel Terhadap Kemampuan siswa Menyelesaikan soal cerita Materi Konsep Penarikan Akar Pangkat Tiga Bilangan Kubik Pada Kelas V Di Tiga Madrasah Ibtidaiyah Kota Pontianak Tahun Pelajaran 2019/2020. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 2(1), 1–14.

Downloads

Published

2021-07-24

Issue

Section

Articles