IMPLEMENTASI PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PEMBELAJARAN ONLINE MATERI PERSAMAAN DAN FUNGSI KUADRAT DI KELAS IX-A MTS.AL-BIDAYAH

Authors

  • Eki Dwi Pebriyanti IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi
  • Tina Rosyana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

Online Learning, Scientific Approach

Abstract

This research is a classroom action research. The purpose of this study was to determine the implementation of the scientific approach in online learning of quadratic equations and functions in class IX-A MTs.Al-Bidayah. The subjects of this study were 35 students of class IX-A MTs.Al-Bidayah for the academic year 2020/2021. The instruments used are essay test questions, teacher and student observation sheets, interviews and questionnaires. The steps of this research consist of: (1) Planning, (2) Implementation of action, (3) Observation, (4) Evaluation. At the stage of the first cycle, the teacher was less than optimal in applying the learning approach, did not motivate students, and did not organize the learning time well. Furthermore, in the second cycle stage, the weaknesses that occur in the first cycle can be corrected by the teacher. In addition, more and more students are able to take part in learning by using a scientific approach, solving problems, and asking the teacher for things they do not understand. The results of this study indicate that the scientific approach in online learning can be applied and has a positive influence on student learning outcomes in class IX-A MTs.Al-Bidayah.

References

Amelia, R., Aripin, U., & Kirana, Y. C. (2020). Implementasi Pendekatan Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3 (1), 27-34.

Azimawardi, M. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Persamaan Kuadrat Pada Kelas IX B SMPN 3 Hulu Sungai Tengah. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Sosial, 5 (2), 77-82.

Bahri, et al., (2020). Peningkatan Hasil Belajar Fisika Melalui Pendekatan Saintifik dengan Metode Demonstrasi. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 7 (1), 65-72.

Erny, et al., (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 1 Kepahiang. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2 (1), 1-22.

Febriyanto, B. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Kantong Bergambar Pada Materi Perkalian Bilangan Di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4 (2), 32-44.

Habidah, M. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Marketing Kompetensi Dasar Menganalisis Segmentasi Pasar di Kelas X SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) , 972-978.

Hendriana, H., & Afrilianto, M. (2017). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Bandung: PT Refika Aditama.

Herliandry, L. D. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22 (1), 65-70.

Ivalyn, N., & Rahadi. (2020). Pembelajaran dalam jaringan dengan pendekatan saintifik berbantuan Platform Edmodo Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. Agoritma Journal of Mathematics Education (AJME), 2 (2), 100-115.

Maryani. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik Dalam Proses Belajar Mengajar Siswa Kelas VIII Materi Lingkaran. Jurnal Derivat, 7 (2), 65-74.

Muzanni, A. (2020). Pelatihan Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas ( PTK ) Bagi Guru di SD Negeri 2 Medan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1 (1), 22-28.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Jurnal Prisma Universitas Suryakancana, VI (2), 119-131.

Putria, H. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4 (4), 861-870.

Simatupang, N. I. (2020). Efektivitas Pelaksanaan Pengajaran Online Pada Masa Pandemi COVID-19 Dengan Metode Survey Sederhana. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13 (2), 197-203.

Sufairoh. (2016). Pendekatan Saintifik dan Model Pembelajaran K-13. Jurnal Pendidikan Profesional, 5 (3), 116-125.

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua , 31-34.

Downloads

Additional Files

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles