RESOURCE BASED LEARNING (RBL): DAMPAK TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KOMUNIKASI MATEMATIS

Authors

  • Eka Cahyaningsih Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah Dan keguruan, UIN Raden Intan Lampung
  • Mujib Mujib Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah Dan keguruan, UIN Raden Intan Lampung
  • Siska Andriani Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah Dan keguruan, UIN Raden Intan Lampung
  • Mardiyah mardiyah mardiyah Pengembangan masyarakat islam, fakultas dakwah dan ilmu komunikasi, universitas Islam negeri Raden intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

Resource Based Learning, Critical Thinking, Mathematical Communication

Abstract

Learning model Resource Based Learning exposes students to various learning resources. In addition, students are given the freedom to determine how to complete answers so as to provide opportunities for students to be more skilled in determining answers. The purpose of this study was to determine the critical thinking and mathematical communication skills of students of SMP 2 Pubian Central Lampung. The research method used is the Quasy Experimental Design with Post-test Control Group Design and the sampling technique used in this study is. The homogeneity test uses thetest multivariateof analysis , statistical test research shows that the p-value is smaller than the test criteria (0.000 <0.05) with the significance level of the test criteria, namely 5% or 0.05, in other words it can be concluded that the ability to think critically and Mathematical communication applied with thelearning model Resource Based Learning is better than the critical thinking skills and mathematical communication applied with conventional learning.

References

Aliyah Himatul Ula , Suyitno Hadi, A. A. (2014). Keefektifan Resource Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah PesertaDidik Materi Lingkaran. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains. https://doi.org/10.21831/jpms.v3i1.3888

Amalia, N. F., & Pujiastuti, E. (2013). Kemampuan berpikir kritis dan rasa ingin tahu melalui model pbl. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang 2016.

Anintya, Y. A., Pujiastuti, E., & Mashuri. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas VIII pada Model Pembelajaran Resource Based Learning. Unnes Journal of Mathematics Education.

Apriliana, Arifah, Riyadi, S. S. (n.d.). Eksperimentasi Model Pembelajaran Resource Based Learning (Rbl)Dan Problem Based Learning (Pbl)Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematik Peserta Didik Kelas Xi Sma Sekabupaten Kudus Tahun 2013/2014.

Cahyono, B. (2017). Analisis Ketrampilan Berfikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Ditinjau Perbedaan Gender. Aksioma, 8(1), 50. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1510

Darkasyi, muhammad dkk. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa dengan Pembelajaran Pendekatan Quantum Learning pada Siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika. https://doi.org/10.24815/dm.v1i1.1336

Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa Dalam pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya Pada Pokok Bahasan Persamaan Kudrat ( Penelitian pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Sragen Tahun Pelajaran 2013 / 2014 ). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 911–922.

Firdaus, A., & Nisa, L. C. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Barisan dan Deret Berdasarkan Gaya Berpikir. 10(1), 68–77.

Huda, L. L., Masykur, R., & Andriani, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis: Dampak Pembelajaran Treffinger Berbantuan Media Audio Visual. MAJU: Jurnal Ilmiah …, 8(1), 8–18. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/591

Mujib, M., & Mardiyah, M. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Berdasarkan Kecerdasan Multiple Intelligences. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 187. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2024

Rachmayani, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Unsika.

Sopian, Y. A., & Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan Proses Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving dan Resource Based Learning (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas X SMK Krija Bhakti Utama Limbangan). Jurnal Elemen. https://doi.org/10.29408/jel.v3i1.317

Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. pustaka pelajar.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. PT Rineka Cipta.

Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.2.

Downloads

Published

2021-07-27

Issue

Section

Articles