ANALISIS KESULITAN SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL MELALUI PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Neng Wiwit Juwita Lestari IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p1105-1112

Keywords:

Difficulty Analysis, Two-Variable Linear Equation System, Online Learning

Abstract

Mathematics is a skill that must be possessed by everyone because it is applied in almost every aspect of life. This study aims to observe the difficulties of junior high school students in solving the Two Variable Linear Equation System (SPLDV) material using online learning. For the 2020-2021 academic year, this research was conducted at one of the Cianjur State Junior High Schools. The subjects were 20 students from class IX. This study has test questions with indicators that have been set as instruments. A qualitative descriptive approach was used in this study. The findings obtained, some students have difficulty with indicators to solve problems involving a two-variable linear equation system (SPLDV). The results of the analysis show that (1) Lack of mastery of story problems; (2) Obstacles in converting story problems into mathematical models; (3) Do not understand the concept so that students need to be explored or trained more deeply.

References

Hidayah, S. (2016). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita spldv berdasarkan langkah penyelesaian polya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 29, pp. 182-190).

Indahsari, A. T., & Fitrianna, A. Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X dalam Menyelesaikan SPLDV. JPMI, 2(2), 77–86.

Idris, F. H., Hamid, I., & Ardiana, A. (2016). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal-soal penerapan sistem persamaan linear dua variabel. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(2).

Juwita, S., & Zahra, A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemahaman Konsep Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV dengan Tahapan Newman. JPMI, 2(2), 87–94.

Lineaus, J. F., Rizal, M., & Anggraini. (2016). Analisis Pemecahan Masalah Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Kelas X SMA Negeri 1 Banawa Berdasarkan Langkah-langkah Polya. Jurnal Elektonik Pendidikan Matematika Tadulako, 3(3), 1–15.

Loviana, S., & Baskara, W. N. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Pada Kesiapan Pembelajaran TADRIS Matematika IAIN METRO Lampung. Epsilon: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 61–70.

Manalu, A. C. S & Afrilianto, M. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kela VIII SMP Pasundan 9 Bandung pada Materi Persamaan Garis Lurus Dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 363–370.

Novilanti, F. R. E., & Suripah, S. (2021). Alternatif Pembelajaran Geometri Berbantuan Software GeoGebra di Masa Pandemi Covid-19 Alternatif Pembelajaran Geometri Berbantuan Software GeoGebra di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 357–367.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131.

Purwanto et al., (2020). Motivasi dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19 (Studi pada Siswa Kelas Vii Smpn 3 Karawang Tahun. 8(3), 197–202.

Purwasih, R., Aripin, U., & Fitrianna, A. Y. (2018). Implementasi Pembelajaran Worksheet Berbasis ICT Untuk Peningkatan Kemampuan High Order Mathematical Thinking (HOMT) Siswa SMP. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7(1), 57-65.

Sari, T. T., & Cahyono, A. H. (2020). Pengembangan E-Learning Berbasis Android “Fun Math†Sebagai Alternatif Belajar Matematika di Tengah Pandemi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1283–1298.

Setiawan, W. (2015). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP dengan menggunakan model penemuan terbimbing. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 91-97.

Tasdik, R. N., & Amelia, R. (2021). Kendala Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring Matematika di Situasi Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 510–521.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24

Downloads

Additional Files

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles