ANALISIS PENYELESAIAN SOAL BANGUN RUANG SISI DATAR DINILAI DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP

Authors

  • Ninda Naila Sartika Indah Permana IKIP SILIWANGI
  • Adi Nurjaman IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

Problem solving, geometry, block, cube, pyramid, prism

Abstract

Problem solving is one of the skills that is quite important for every student to have, because it is closely related to everyday life. To solve a mathematical problem, students are expected to be able to identify the adequacy of data, make mathematical forms, determine and implement strategies, present results, and apply mathematics in a meaningful way. Analysis of the difficulty of solving mathematical problems on the material of blocks, cubes, pyramids, and prisms is the goal of the research conducted and qualitative descriptive is the method in this study. The eighth grade students of SMP Negeri in Cimahi are the subjects to be studied and totaling 34 students. The results of the data analysis are in poor qualifications regarding the problem-solving abilities of students. This is because students are not used to working on non-routine questions.

References

Aisyah, P. N., Yuliani, A., & Rohaeti, E. E. (2018). sis Kemampuan Komunikasi & Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 37–43.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi kemampuan berpikir kreatif matematika pokok bahasan peluang. JURNAL E-DuMath, 3(2).

Felani, I., Ramdhani, T. N., & Hendriana, H. (2018). KEMAMPUAN MENGIDENTIFIKASI DAN MERUMUSKAN MASALAH BANGUN DATAR SERTA MINAT BELAJAR SISWA SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 229–238.

Fitri, R. (2015). Perbandingan Peningkatan Kemampuan Koneksi dan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMP Melalui Model Problem-Based Learning (PBL) dengan Contextual Teaching and Learning (CTL) (U. P. Indonesia (ed.)). repository.upi.edu.

Fitria, N. F. N., Hidayani, N., Hendriana, H., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat: Problem Solving Skills. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(01), 49–57.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa (Cetakan Pe). Refika Aditama.

Kurniawan, A., & Setiawan, D. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP BERBANTUAN SOAL ONTEKSTUAL PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(5), 271–282.

Putra, H. D. (2017). Pengembangan Instrumen untuk Meningkatkan Kemampuan Mathematical Problem Posing Siswa SMA. Euclid, 4(1).

Putra, H. D., Herman, T., & Sumarmo, U. (2017). Development of Student Worksheets to Improve the Ability of Mathematical Problem Posing. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.12928/ijeme.v1i1.5507

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan pemahaman matematis siswa smp di bandung barat. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 11(1).

Rosalina, D. (2016). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Masalah dan Koneksi Matematik Siswa SMP ditinjau dari tingkat Kecemasan Matematika (STKIP Siliwangi (ed.)). Tidak dipubliskan.

Sopian, I. (2018). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah matematik dan Kepercayaan Diri Siswa SMP (IKIP Siliwangi (ed.)). Tidak dipubliskan.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166–175.

Downloads

Published

2021-07-24

Issue

Section

Articles